Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-04, 17:56   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av EricB99
...Det som nu fattas i system/signalväg är väll block/distant/dvärg signaler som kan blinka...Tack på förhand
Har funnits i snart ett år nu. Skripten och logiken finns. Det är bara upp till er att göra modellerna.

Problemet är väl att skript är väldigt abstrakta för de flesta, men när man gör som MatsS har gjort blir det väldigt konkret.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-08-04 klockan 17:57.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 19:43   #2
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Skript är för de flesta inte bara abstrakta utan helt obegripliga då man inte är insatt i det. Jag tittade lite på skript då det kom men blev ganska besviken då jag inte kunde göra vad jag ville, samt att jag endast förstod hälften av vad jag gjorde. Det börjar dock klarna mer och mer.

Mina signaler som ju är från 2004-tiden och lite föråldrade numera är dock tillgängliga, och jag har inget emot om någon vill sätta skript till dem. Jag vill dock inte ge mig in i det just nu av olika skäl. Jag vet att Tomas varit engagerad i att få sina högdetaljerade signaler att bli klara men jag misstänker att det är tidsbrist som ligger bakom, samma som för de flesta av oss. Sen har ju branschen förändrats en del sista åren, Auran var ju nära konken ett tag och KRS kom som ett alternativ. Nu då TS2009 släpps i november och en öppen testversion inom någon vecka ser det ju helt plötsligt annorlunda ut.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 21:18   #3
mr. desa
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
Smile och årets Nobelpris i kategorin Trainz går till.......

SNYGGT JOBBAT !!!!!!

Ett jättetack för insatsen !

Stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 00:23   #4
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Har testat systemet en del nu och måste säga att det är ett väldigt fint arbete! Dock så har jag stött på lite problem med öppningstriggern. Jag har ett mötesspår på ena sidan av ett vägskydd, och detta spår ligger inom huvudtriggerns område. Efter att tåget passerat vägskyddet så öppnas det, och växeln där mötesspåret börjar passeras. Tåget åker parallellt med spåret som efter en stund går ihop med huvudspåret igen. Precis efter att tåget passerat växeln där spåren går ihop så stängs vägskyddet igen och förblir stängt ända tills tåget åkt ut ur huvudtriggerns område. Går det här att undvika på något sätt?

Senast redigerad av Joel den 2008-08-05 klockan 00:25.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 20:03   #5
u16802273
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
Standard Är det någon vet hur man ska skriva in vägsyddesnamn

Hej jag vill ha en ordentlig munual hur man installera och får i gång STW,s nya o fina vägskydd fungera den manual som var med var svår att fatta
Jag hoppas på ett positivt svar
Hälsningar Kenta
__________________
K.A
u16802273 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 22:29   #6
gustaf_26
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Virserum, HULTSFRED
Inlägg: 29
Standard

Under lite testkörningar såg jag att blocksignalerna slår om till stopp när v-signalen blir vit. Är jag ensam om detta?
gustaf_26 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 09:41   #7
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Bengan: öppningstriggern fungerar inte som den var tänkt. Undvik den tills det nya kommer som vi planerar för.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 13:17   #8
juhis
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Finland
Inlägg: 99
Standard

Is there going to be english manual, because I don't understand swedish language too well.
juhis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 19:26   #9
u16802273
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
Standard Jag får inte i gång vägskyddet

Hej Jag får inte gång på Stw Vägskyddet är det någon som vill visa hur man skriver i skriptet , jag har namngivet alla komponenter till vägskyddet
finns det någon som vill visa hur man ändrar skriptet
med hopp om positivtsvar
__________________
K.A
u16802273 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 11:57   #10
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av u16802273
Hej Jag får inte gång på Stw Vägskyddet är det någon som vill visa hur man skriver i skriptet , jag har namngivet alla komponenter till vägskyddet
finns det någon som vill visa hur man ändrar skriptet
med hopp om positivtsvar
Jag vet faktiskt inte om det går att förklara så mycket bättre än vad Mats redan gjort i manualen. Om du öppnar manualen och tittar på stycket som heter "Namngivning" så fungerar det på följande sätt:
  • De fyra gröna tecknen (xxxx) skall du inte ändra. Dom är automatiskt rätt för varje del.

  • De tre röda tecknen (yyy) får du hitta på själv, men alla delar i ditt vägskydd som beskrivs som [Aktiv] i manualen (bommar, skyltar, logikenhet, signaler mm) måste ha samma tre tecken.

  • Det sista blåa tecknet (z) skall vara en siffra. Alla saker av samma sort måste ha olika siffror. Om du till exempel har fyra bommar så måste dom numreras 1-4.

Dessutom skall det vara ett bindestreck mellan varje teckengrupp, alltså: xxxx-yyy-z
Jag kan tyvärr inte förklara det enklare än så. Det enda tips jag kan ge är att läsa igenom hela manualen innan du börjar bygga.
Hoppas att det hjälper .... Mats
__________________

Senast redigerad av MatsH den 2008-08-11 klockan 12:05.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 13:12   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Föråldrade???

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Skript är för de flesta inte bara abstrakta utan helt obegripliga då man inte är insatt i det. Jag tittade lite på skript då det kom men blev ganska besviken då jag inte kunde göra vad jag ville, samt att jag endast förstod hälften av vad jag gjorde. Det börjar dock klarna mer och mer.

Mina signaler som ju är från 2004-tiden och lite föråldrade numera är dock tillgängliga, och jag har inget emot om någon vill sätta skript till dem. Jag vill dock inte ge mig in i det just nu av olika skäl. Jag vet att Tomas varit engagerad i att få sina högdetaljerade signaler att bli klara men jag misstänker att det är tidsbrist som ligger bakom, samma som för de flesta av oss. Sen har ju branschen förändrats en del sista åren, Auran var ju nära konken ett tag och KRS kom som ett alternativ. Nu då TS2009 släpps i november och en öppen testversion inom någon vecka ser det ju helt plötsligt annorlunda ut.
Föråldrade???

Jag har tittat på flera simulatorer de senaste åren... Den enda simulator som vi/jag kan lita på eller påverka är fortfarande Trainz. De har behållit sin struktur, när det gäller programmering, och därför är de alltid bakåtkompatibla. Dina signaler blir aldrig föråldrade!

När TRS2009 kommer, blir vi alla pånyttfödda! Glöm KRS, men ha gärna MSTS2 kvar i minnet, man vet inte vad de har hittat på!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009