![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tyckte mig känna igen kombinationen Gs+strömavtagare så jag letade igenom mitt privata arkiv och jag hittade faktiskt en ritning på skönheten! Den ligger i en pdf med SJ-ändringstryck från 1947 tillsammans med en 40 andra ritningar och jag har bläddrat förbi den någon gång så jag kände igen den. Dock visste jag inte att det fanns någon bevarad. Om jag får riktigt tråkigt någon dag så kanske jag bygger den. Men jag tror inte att någon skulle vara intresserad av en enkel godsfinka "förstörd" med en strömavtagare.
Men tack för länken i alla fall Bengan! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Joomenvisst
![]() Norrbottningarna har en helt underbar samling och ett mycket trevligt museum. Väl värt ett besök. Även de av oss som bor i södra delarna av landet kan stödja denna förening och få deras trevliga tidning "Medlemskap står öppen för envar som är intresserad av järnvägar och vinnes genom inbetalning av medlemsavgiftern 170 SEK på plusgirokonto 428726-4. Personer i samma hushåll kan gå med som familjemedlemmar mot en avgift på 20 SEK, men erhåller då inget eget ex av Karven." Ursäkta att jag gör lite reklam för dom i detta forum ![]() Sonen och jag var där 2008 vid en tidpunkt då det inte skulle vara öppet men efter ett par telefonsamtal så var vi välkommna att digga runt så mycket vi orkade ![]() ![]()
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
![]() Sökte egentligen bara, efter lite Gs-vagnar. För att se, om jag kunde hitta några med bra märkning åt dig. Då jag såg bilden och blev lite förvånad över strömavtagaren.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det blev ett förfärligt tjat om den där vagnen!
![]() Ja, vi får väll se om jag orkar göra den någon gång. 3D-modellerings biten är enligt mig den roligaste biten av att göra egna content. Efter att fått måtten på buffertar från Bengan så blev jag tvungen att uppdatera mina gamla buffertar. Huvudet är detsamma men kroppen är ny. (Jfr gamla bilder) Nu ska dom på 3D-modellerna och texturen på dom ska fixas. ![]() Ni får ursäkta att dom är något kantiga, low-poly, ni vet. ![]() För dom som undrar så la sig polytalet på 281st (tidigare version hade 184p) Var faktiskt uppe på semester i norra Sverige och då tror jag att jag såg om museet i någon broschyr. Besökte det dock aldrig. På tal om museer, när jag var på väg tillbaka från Norrland på samma resa på motorvägen så åkte jag igenom Sundsvall och då söder om staden så såg man från E4:an något form av museum. Man hade spåret på höger sida och sedan delade det sig och det gick in ett övervuxet spår under vägen och bort bakom en udde till vänster. Antagligen så var det Östersjön man såg. Kollade man sig sedan över ryggen borta vid udden så såg man några gamla personvagnar och en stor vagnhall. Du kanske vet något om detta, Ekan?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Det du såg var OKB's (Ostkustbanans vänners) spår och lokaler i Svartvik. Finns lite se och läsbart här http://web.telia.com/~u26608499/index.htm. MVH. Ekan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har gjort en ny textur samt experimenterat lite med smuts samt mögel. Vagnen är NBJ 106 som finnes att beskåda i Nora. Flera NBJ individer lär komma. Tack till Bengan för bilder!
![]() Notera de uppdaterade buffertarna samt ny textur till steg samt bromsplattform (synes dåligt på bilden) Angående våran lilla kära elfinka så har jag för lite underlag för att kunna göra en 3D-modell av strömavtagaren. Har +-0 koll på elloksepoken. Är det någon som har bilder på vagnen i fråga, eller som ha bilder på en strömavtagare av samma typ. (vet ej om det är någon skillnad på strömmavtagare på olika lok) Själv har jag inga ritningar eller bilder på ellok då dom inte intresserar mig särskillt mycket. (även om Jannes nya D-texturer är grymt snygga, eller vad säger du Ekan? ![]() PS: Visst var det OKB! känner igen mig på kartan. Mycket fin samling lok dom har. Stod dock ej om dom hade några Gs-finkor... ![]()
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2009-02-27 klockan 19:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Hej!
Har hållit mig borta från det här forumet rätt länge känns det som... Nåja, hursomhelst har jag en ritning på en PKB-bygel med dubbla kolskenor. Antar att elfinkan har enkel kolskena, men det går ju att mecka till. Skicka mig ett PM med en mailadress så ska jag skicka över den. När det gäller Gs/Gsh så ligger det till på följande sätt: Från början hade alla vagnar av denna typ (G1/G3) 7m´s korg (obromsad) eller 8,5m (bromsad, med bromskupé). Ett specialfall var de "norrlandsfinkor" som hade 7m´s korg men hög bromshytt. Bromshytterna/kupéerna togs bort när tryckluftsbroms infördes på 20/30-talet och bromsutrustning sattes upp på en del vagnar med 7m korg. Dessa blev de som överlevde längst, eftersom man på 60-talet började förstärka korgarna med extra, diagonala u-balkar. De är de som syns på senare bilder, tex här: http://nitton.fotopic.net/p37170990.html De varianter du byggt så här långt är alltså en 7m´s GDJ-märkt G3, dock med broms, vilket kräver att du sätter dit bromsslangar, annars blir det helfel. Den andra varianten är en 8,5m´s Gs med borttagen bromskupé, dock sitter ventilerna fel mot hur dom satt på det stora antalet ombyggda vagnar. Ventilerna ut mot bromsplattformen ska flyttas en u-balk utåt. Det betyder att du har fem varianter kvar: en 7m med hög bromshytt, en 8,5m med bromskupé, samt BJ´s 9m´svariant, med hög bromshytt, med bromskupé eller utan. Om man är riktigt full i fasen gör man även HHJ´s/HNJ´s superlånga tidnings- och cykel-finka: http://www.hnjverkstad.eu/etsat/547f3.htm Insidan på G-finkor är såvitt jag vet alltid gråmålad, möjligt att någon museiförening gjort någon specialare. Färgen ska vara av typen tjänstevagnsgrå. Sedan kan man fundera på hur vanligt det egentligen var med Gs-finkor med skivhjul, stjärneker är betydligt vanligare. Sedan är det ju värt att tillägga att fönstren som sitter under ventilerna inte går att titta igenom på fullskalevagnar. Den vanligaste anledningen är att att dom helt enkelt är för skitiga, antingen på insidan eller utsidan. Det andra skälet är att det inne i en G-finka med stängda dörrar är helmörkt, det är inte som med TRS ljussättning, vilket retar mig lite, inte minst på mina egna projekt. Brukar göra "skuggboxar" (mörktransparanta lådor) inne i vagnarna, brukar se rätt mycket bättre ut. Går ju att koppla till dörröppningsanimeringen om man är på det humöret. Senast redigerad av Json den 2009-02-28 klockan 11:28. |
![]() |
![]() |