Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-29, 07:46   #1
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Så jag testa nu c20 på TC och alt verkade vara bra, men i hytten, så är det med den där ljuset att spelar ingen roll på vilken sidan man öppnar passagerar dörrarna så lyser det ända båda ljusen på båda sidorna.


Och När jag tittade på tågets färgen och A delens dörr färgen så, såg det ut som om de har två olika färger.
Romet12 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 09:44   #2
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Tack Romet, ja dem två olika färjer visar bara på hytten (cabview only). Den visar inte när du tittar med "external view".

Det är hur TRS handlar hytten, ingenting jag kan göra tyvärr. (a few technical details, gotta write this in english)

I dont know if you remember the early versions of the c20, especially the version where the look of the cab was even more flat than it is right now. There was no game engine lighting being applied at first, that was how auran wanted their cabs to work. Someone out there found a workaround, the "shellcab technique" wich i applied a few versions later.

The workaround considers of calling the 3dmesh from another asset, other than the cab's. The cab's script would do the job of calling the mesh from the other asset. This way, the mesh being called does receive the lighting effects from the game engine and thus looks alot more better.

The thing is, animations, buttons, user interactable items still needs to be run within the cab asset itself (and thus, not receiving any lighting effect) and this is what you see on the door. The different shade of blue on the outside and different shade of grey on the inside. The blue is actually the same color as the rest of the blue used on the 3d mesh, but the rest receive lighting effects while the door doesnt. (because the door is animated)

I'm not sure if its possible to apply the shellcab technique or some technique that makes the game engine apply lighting effect on the buttons and animations. If someone know, I would love to hear about it, but as far as I know, I think its a limitation to how much we can hack this thing ;-). I only wished auran would put some option on the config.txt file to specify if we wanted or not to have game engine lighting to apply, that would make things alot easyer.

mvh
SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009