Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-23, 17:46   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Jaha, där har du lite att göra.
Blir ingen enkel uppgift, ser det ut som.
Är det helt kört med ritningar för byggnaden?
Antar att dom har varit knäppa och idiotiska också, genom att ha rivit byggnaden eller finns den kvar?
Jag har sökt ritningar men det verkar inte finnas några (så är det med allt, jag får knåpa mig fram med foton[det är inte så svårt, men tar tid -undrar om inte ritningar skulle ta längre tid?), Stationen revs i april 1960 för att ge plats åt Dag Hammarskjölds led, detta gigantiska men tydligen nödvändiga trafikinferno.

"The times they are a´changing" - Bob Dylan
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 05:50   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ritningsframställning

Jag har börjat knåpa med ritning till Gbg S. Jag använder Corel Draw (vektor och objekt-ritprogram) för att göra grundritning i skala 1:100, sedan sparar jag varje fasad och detalj för sig. När allt blir klart exporterar jag till högupplösta TGA-filer som jag använder i gmax som förlagor som klistras på plan i rätt dimensioner. sedan kan bygget börja med god precision för fönster och dörrar mm. De slutliga texturerna är sedan lätt göra utifrån de högupplösta och bearbetas med Corel Photopaint (ungefär som Photoshop).

Ex. på sydfasaden under arbete:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg GbgS syd.jpg (172.8 KB, 211 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 23:46   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Polygonkriget! Hjälp!!!

Kan någon nogot om "Normal = Bump Mappning i 2009? Skulle behöva hjälp med "Reflective" och "Evironment Reflective" Också!)

Bild 1: Lagt ut ritningar och byggt väggar och detaljer (här kan ni se mitt byggkoncept-Top view alltid ca. 4000 polygoner - REDAN!).

Bild 2: Östra gaveln med några detaljer pålagda - tusentals polygoner - REDAN!

Bild 3: Normalfönster - finns många-många!

Bild 4 Takfönster - Finns ännu fler många!

Bild 5 Takskägg = snickarglädje, bara 73 polygoner (Interpolation 3)

Jag ser en färdig HiFi modell med 40 000 polygoner - det går ju inte för sig?

Om jag skall fortsätta göra modeller till Trainz 2009 behöver jag lära mig "Normal Mapping" och "LOD" teknikerna.

Om någon kan tipsa mig hur jag gör vore jag tacksam! Hör av er!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kons1.jpg (187.2 KB, 166 visningar)
Filtyp: jpg Kons2.jpg (77.7 KB, 161 visningar)
Filtyp: jpg Kons3.jpg (83.5 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg Kons4.jpg (160.6 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg kons5.jpg (214.1 KB, 164 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 14:15   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Taklagsfest haver afhållits !

Efter det jobbiga ritningsframställande går bygget nu ganska fort. Bifogar några bilder från bygget. Än återstår mycket - innerväggar - småtak - gardiner - mm.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg N1.jpg (270.3 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg N2.jpg (281.1 KB, 120 visningar)
Filtyp: jpg N2_5.jpg (282.3 KB, 120 visningar)
Filtyp: jpg N3.jpg (118.0 KB, 118 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 14:44   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Imponerande.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 18:10   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Maffigt! Men hur du kan få ett fönster på 228 polys förstår jag fortfarande inte. Själv var man "glad" av att få en trälåda på hjul upp mot 4000!

Tänk bara på att alla små detaljer för det mesta är onödiga då dom sällan syns ens. Allt blir mycket klenare i trainz eftersom en maxinzoomad kamera kommer straxt över en normal mans ögonhöjd. Har själv stött på detta då jag gjort min T-semafor, de små detaljerna märks knappast. Men jag lät dom sitta kvar.
Visserligen kommer det antagligen bara finnas ett exemplar av detta stationshus på banan, så det kommer nog inte att göra så mycket ändå, det är ju en av de viktigaste byggnaderna på banan, men jag kan ändå tycka att 228 är lite mycket för ett fönster även om det är detaljerat som bara den.
Men är det bara 4000 polys så är det inte något jättestort. 40 000 är dock lite mer, men det hoppas jag att du inte menar
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 04:17   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Maffigt! Men hur du kan få ett fönster på 228 polys förstår jag fortfarande inte. Själv var man "glad" av att få en trälåda på hjul upp mot 4000!

Tänk bara på att alla små detaljer för det mesta är onödiga då dom sällan syns ens. Allt blir mycket klenare i trainz eftersom en maxinzoomad kamera kommer straxt över en normal mans ögonhöjd. Har själv stött på detta då jag gjort min T-semafor, de små detaljerna märks knappast. Men jag lät dom sitta kvar.
Visserligen kommer det antagligen bara finnas ett exemplar av detta stationshus på banan, så det kommer nog inte att göra så mycket ändå, det är ju en av de viktigaste byggnaderna på banan, men jag kan ändå tycka att 228 är lite mycket för ett fönster även om det är detaljerat som bara den.
Men är det bara 4000 polys så är det inte något jättestort. 40 000 är dock lite mer, men det hoppas jag att du inte menar
Hela kåken kommer väl att landa på 8000 polys, men som du påpekar är det bara vettigt inom 50 m radie. Jag experimenterar med LOD - när den detaljerade modellen är klar kan man ju rendera det mesta och göra LOD-modellerna. Fönstren är nere på under 50 p nu (har gett upp att modellera runda former - använder alfa-texturer istället.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009