Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-04, 21:31   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag kör gimp själv och det verkar fungera bra för det lilla som jag har gjort. Fördelen är som sagt att det är gratis och relativt kraftfullt. Det har stöd för lager och så vidare. Ett tipps är att använda mycket lager när man jobbar, framförallt om man räknar med att återanvända eller göra flera varianter av en textur.

I praktiken fungerar nog vilket bildbehandlingsprogram som helst som kan spara som TGA, och gärna har stöd för lager.

Appropå texturer så har jag börjat grundmåla med texture paint direkt i blender efter att man har texturemappat, dvs man går på med sprayburken direkt i 3d vyn i modeleringsprogrammet. Det spar mycket jobb med att fundera ut var alla smådelar är mappade och dessutom är det lättare att få en jämn vädring framför allt kring små detaljer.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009