![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
I framdelen på taket skulle du kunna welda ihop (slå samman) vertecies som sitter nära varandra i samma "rad". Det kan spara rätt mycket polygoner!
Runda former är alltid luriga, man måste väga lite fram och tillbaka mellan jämnhet och polygonöversvämning.
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
jag skall ta fram "svetsen" och testa med lite olika inställningar så får vi se?
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Att animera dörrar tar en del tid speciellt när alla dörrar är olika (per sida är det 7 på A-vagnen, 8 på M-vagnen och 9 på B-vagnen). Som tur är passagerardörrarna lika på alla vagnar. Jag visar en serie bilder från A-vagnens vänstersida så kan ni se hur jag gör. Förardörren öppnas 45 grader inåt, passagerardörren har två vikdörrar som viks inåt och resgodsdörren öppnas 150 grader utåt:
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Du vet att du kan animera för hand också? Något som är mycket enklare då man animerar som i ditt exempel, dörrar som inte ska vridas ett varav kring sin egen X-axel som hjulen.
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Jag animerar för hand endast om rörelsen är så oregelbunden att den inte går att animera matematiskt med en eller flera controllers. Animering med controller går tio gånger snabbare att göra än att vrida och flytta saker för hand. Men var och en har ju sina metoder.
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Börjat bearbeta inredningen i vagnarna. Mellanväggar med dörrar och texturer har jag gjort (bild 1-3) [A-vagnen har asymetriskt placerad mittgång, B och M-vagnarna har centrerad]
Ni kan själva se av mallarna på golvet att mycket återstår (bord, stolar, soffor, gradiner, baggagehyllor, innerväggar, skåp, dörrar, elrum, toaletter och sen alla fästpunkter för passagerare och baggage) men jag tar en dag isänder. Sen kom en snygg strömavtagare från KMV på Kuju-forumet som han gjort till X7 men som jag får använda till X5 (snyggare än emges gamla Hg-panto). Jag var ju tvungen att animera den och testa. (bild 4-6). Vi hörs:
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
Det ser mycket bra ut lan!
![]()