![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#24 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
När jag testde min Western Digital VelcioRaptor 300GB tillverkad den 01 Sep 2008 med en Western Digital WD1001FALS, 7200RPM, 1000GB tillverkad 02 Nov 2008 så var 7200-varvaren märkbart snabbare. Samma sak med en Seagate Barracuda 7200.12, 1000GB köpt i ca oktober 2009. (Jag hittar inget tillverkningsdatum på Seagatedisken.)
Jag har sett liknande resultat när jag sålde min gamla dator och jämförde dess Raptordisk med en ny standard-disk á 7200RPM. Ladda ner ett benchmarkprogram för hårddiskar och kolla, din kan ju vara snabbare trots att min är söligare. Jag kanske bara har haft osis dom två gånger jag jämfört. ![]() Pierre kanske är inne på något då Raptorn har 16MB cache medans båda dom 7200-varvare jag jämfört med har 32MB. Jag har taskig koll på hur pass mycket cachen påverkar läs/skrivhastighet dock, men det låter definitivt som en faktor som spelar roll i sammanhanget. OT: Varför fattas fortfarande iconen viewpost.gif i forumet? När man citerar någon så står det nu bara Visa inlägg, men iconen är borta. Se bilden nedan. ![]()