![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har själv haft önskemålet, att man på något sätt. Skulle kunna ändra höjden, på ett snabbt sätt. Då man sätter ihop två olika banor, som är byggda på olika höjd. På ett sätt, som höjer allting upp till önskad nivå.
Angående din fråga, har jag inget riktigt bra svar. Men om du bara är ute efter att jobba på 125 meters höjd. Så kan du göra ett tomt bord på 125 meters höjd, så kan du kör Merge på banan som du bygger istället för att lägga till ett bord på normalt vist. Ska du upp till 600 meters höjd, så kan du göra flera bord på olika höjder och sedan Merga in dom t.ex. ett bord som du döper till 150 meter, ett på 175 meter, ett på 200 meter o.s.v. Så blir höjdskillnaden inte allt för stor och så mycket att jämna ut.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Tack till er båda för bra tips
![]() Jag bygger en bana som startar i Benstad på marknivån och är tänkt att stiga upp till 600 meter långt upp i norr. Förresten, vad är max gradient för tågen? Eller vad är normal gradient? Måste antagligen köra kurvigt som i alperna för att nå upp till den altituden. Hälsningar
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]() Citat:
Finns upp till 16 promille när man googlat runt lite har för mig nu att 1 på gradientskalan är 1% Men ja, det är bara arbeta sig uppåt tänk bara på att kurvradien inte får vara för liten heller ![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Det brantaste vi har i Sverige tror jag är på ca 2,5 %, men det är på en banan med endast persontrafik och hög STH.
![]()
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]()
Helt korrekt. Här nere i skåne har vi en höjning på 80 meter mellan landskrona och glumslöv. Få se...sträckan är 8000 m....men det börjar stiga först efter c.a 3 km...
80/5000=0.016=1.6 procent ![]() PS...i bönans inlägg ser vi hur mycket 1 bokstav kan ändra ett ord...ja menar, inte kör man väl tåg på bananer? Heheh XD |
![]() |
![]() |