Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-23, 19:17   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Har själv haft önskemålet, att man på något sätt. Skulle kunna ändra höjden, på ett snabbt sätt. Då man sätter ihop två olika banor, som är byggda på olika höjd. På ett sätt, som höjer allting upp till önskad nivå.

Angående din fråga, har jag inget riktigt bra svar. Men om du bara är ute efter att jobba på 125 meters höjd. Så kan du göra ett tomt bord på 125 meters höjd, så kan du kör Merge på banan som du bygger istället för att lägga till ett bord på normalt vist. Ska du upp till 600 meters höjd, så kan du göra flera bord på olika höjder och sedan Merga in dom t.ex. ett bord som du döper till 150 meter, ett på 175 meter, ett på 200 meter o.s.v. Så blir höjdskillnaden inte allt för stor och så mycket att jämna ut.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 06:00   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Tack till er båda för bra tips
Jag bygger en bana som startar i Benstad på marknivån och är tänkt att stiga upp till 600 meter långt upp i norr.
Förresten, vad är max gradient för tågen? Eller vad är normal gradient? Måste antagligen köra kurvigt som i alperna för att nå upp till den altituden.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg benkegbg_20100524_0000.jpg (119.4 KB, 136 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 12:40   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Citat:
Lutningen på Botniabanan får som mest vara 10 promille, alltså en höjdskillnad på tio meter per kilometer. Stambanan har lutningar på upp mot 17 promille och det gör att godstågen inte kan ta maximal last. Nedfallna löv eller is och snö på spåret kan orsaka halka och göra det svårt för tågen att ta sig fram på ett spår med många backar.
(från banverkets sida)

Finns upp till 16 promille när man googlat runt lite

har för mig nu att 1 på gradientskalan är 1%
Men ja, det är bara arbeta sig uppåt
tänk bara på att kurvradien inte får vara för liten heller
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 07:56   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Det brantaste vi har i Sverige tror jag är på ca 2,5 %, men det är på en banan med endast persontrafik och hög STH.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 13:56   #5
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Helt korrekt. Här nere i skåne har vi en höjning på 80 meter mellan landskrona och glumslöv. Få se...sträckan är 8000 m....men det börjar stiga först efter c.a 3 km...
80/5000=0.016=1.6 procent

PS...i bönans inlägg ser vi hur mycket 1 bokstav kan ändra ett ord...ja menar, inte kör man väl tåg på bananer? Heheh XD
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009