![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Har installerat den nu. Och det var inga fel efter installation. TS 2009 SP4
v3.3 build 44653 Nu skall det testas.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jag har ganska mycket problem med autopiloten, dvs det mesta går åt helsike. Dock har jag inte lyckats få så bra kläm på problemen att jag kan ge dig en vettig felbeskrivning, det upplevs närmast som slumpmässiga problem än så länge.
Jag kör TRS2010 och build 44088 och kör i DCC mode om det gör någon skillnad. Men vi kan börja med det jag har fått lite kläm på så här långt. Dessa är körda med Autopath aktiverat och bara ett lok på banan. 1. När man kör i "växlingsläge och ger en medväxel som målpunkt" Dvs en växel man kommer in i ifrån den sidan där det finns två spår, motsatsen kallas motväxel. Vid en sådan manöver kommer växeln att inte läggas om utan loket spårar ur sådär en gång på tre. 2. Om det bortom medväxeln enligt ovan finns en stopbock som nästa object, även om det är hundratals meter bort så kommer tåget inte att röra sig om växeln ligger mot tåget, annars stannar den mitt i växeln om det inte spårat ur, dvs så fort den får syn på stoppbocken på samma spår och man får felmedelandet "DRIVERNAME is waitning for clearance" Koppling av vagnar och körning på lagda tågvägar verkar fungera relativt bra så när som att AP verkar hänga sig eller ta lång tid på sig ibland, återställning med F9 - F9 dvs slå av och på AP verkar hjälpa. Jag får återkomma om användargränssnitts frågorna enligt ovan när jag har funderat lite mera på saken.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Vid passage av motväxel skulle nog tåget behöva dra fram lite längre för att hamna hinderfritt.... Som det är nu så verkar det vara samma avstånd oavsett vilken sida av växeln man står på.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Noterats. Jag ska justera det.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
En liten sak bara, så ni inte sitter som jag och undrar i onödan: I handledningen står:
"I körläget kör AP endast framåt i tågets färdriktning." Detta innebär att man måste byta "consistets" riktning om det pekar åt fel håll! Jag försökte köra ett tåg där consistets rikning var åt fel håll och då händer ingenting annat än att Adair väntar..... Detta från en som egentligen inte borde yttra sig i detta sammanhang men det kanske hjälper någon lika "fåvitsk" som jag?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Den här var inte helt lätt att hitta men nu verkar jag ha ett repeterbartfall.
Man behöver ett rundgångsspår där det redan står ett fordon på ena sidan, i det här fallet ett tåg med AP förare. Medväxeln efter rundgången skall ligga mot spåret med det uppställda tåget. 1. Ge tåget Drive to Station kommando till en station på det lediga spåret. Koppla loss vagnarna med hjälp av koppelsymbolen ner till höger på skärmen. 2. Ge Drive past switch med nästa medväxel (andra sidan rundgången mot där du kom in som argument). 3. Loket kommer nu att röra sig i fel riktning, dvs tillbaka där det kom ifrån istället för att fortsätta frammåt. Jag har lyckats repa det här två eller tre gånger nu varav två ganska kontrolerat. Det finns inga dublett växlar vad jag kan se. Jag har också dubbelkollat att kommandot gäller att passera rätt växel. Bortanför den problematiska växeln finns först en växel mot ett spår som slutar blint för att hantera den tidigare diskuterade buggen, därefter en stopbock. Extraväxeln är en motväxel som ligger i riktning mot stoppbocken. Jag har inte gjort någon uttömmande testning av exakt vilka faktorer som spelar in, men ovanstående verkar som sagt i vart fall repeterbart åtminstonde på min testbana.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Värt att nämna är att scriptet låser rätt växel men sedan rör sig bort ifrån den.
Sedan om man tar och drar kommandot från remsan i nederkant på skärmen så avstannar tågets rörelse, men låsningen av växeln släpper inte innan man ger tåget en ny instruktion tillexempel växla förbi en annan växel. Finns det någon möjlighet att släppa växellåsen i någon form av destructor?
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Bear, du har som vanligt mycket konstruktivt att komma med. Jag ska diskutera dina funderingar med dig senare.
AP har ett menyval (Drive Schedule >) som kommer att presentera en lista av uppdrag som är definierade i kommande "Dispatcher Rule". Ett uppdarg kan se ut som följer. Vänta till kl. 10.05 Lägg tågväg "Forsberg spår 1" (fördefinierad path) Kör till "Forsberg spår 1" Vänta 10 sek. Lägg tågväg "Fob x11" (fördefinierad eller kanske autopath) Backa Via "Fob x11" Koppla vagnar Vänta 10 sek. Lägg tågväg till "Fob 3" (fördefinierad path) Kör fram till signal "Fob 3" Lägg tågväg "Forsviken spår 2" (fördefinierad path) Kör till "Forsviken spår 2" ..... osv. Hela ovanstående uppdrag läggs in som ett kommando i AP. Vi får återkomma om detta... nu tillbaka till AP'ns grundfunktioner. Jag kan inte riktigt släppa tanken på ditt test nedan. Citat:
1. Om du, efter punkt 1 (sen du kopplat loss vagnarna), kör loket manuellt framåt (DCC mode). Kör det i rätt rikning? 2. Ett test till. Om du kopplar ur autopiloten när loket rör sig i fel riktning (punkt 3) vad visar DCC-throttle då (negativt eller positivt värde)?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Överhuvudtaget är hanteringen av körriktning väldigt osmidigt. Jag hoppas verkligen att man i slutänden kommer att hantera den via någon annan del av scriptsystemet. Som det är nu är det ju i det närmaste oanvändbart. Finns det föresten ett drivercommand "Byt körriktning" Så skulle det ju göra saken bättre. Eller en avsinnig ide, eftersom vi ändå hanterar växlingen separat, skulle man kunna automatisk definiera om frammåt som den riktning som saknar vagnar när man drar i gång en tågrörelse. Scripten lyckas ju sätta ut slutsignalerna i rätt ände. Manövervagnar är väll per definition lok och har man ett lok i varje ände får man kanske fortsätta att manuellt sätta körriktning.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Nu skall jag sluta kommentera mina egna inlägg och göra något vettigt ett tag i stället.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Bear,
nr 2 är ett fall som jag har missat (spåret tar slut efter stoppbocken/signalen). Så det är ett klockrent fel som ska åtgärdas. Nr 1. Några frågor här. Hur ser det ut efter denna växel? Hur många och vilka trackside objekt finns det innan nästa växel? Men det märkliga här är att tåget spårar ur. Ett tåg ska väl aldrig spåra ur när det kommer från det hållet, oavsett hur växeln ligger? Tack för benämningarna medväxel och motväxel! ![]()
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Nr 1. Några frågor här. Hur ser det ut efter denna växel? Hur många och vilka trackside objekt finns det innan nästa växel? Men det märkliga här är att tåget spårar ur. Ett tåg ska väl aldrig spåra ur när det kommer från det hållet, oavsett hur växeln ligger?
Nu är jag lite osäker, men jag tror att jag har fått den att kliva ur när medväxeln följs av en motväxel alterntivt en stoppbock och spårslut. Eventuellt har jag lite överdrivet tvära växlar på min testbana så det är möjligt att det hjälper till att trigga problemet, jag har för mig att det går att få till det även när man kör manuellt men definitivt inte varje gång.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |