![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
hmm.
Eftersom du nu fått för dig att bygga 125-an, så får vi väl se om vi kan få liv i förebilden... ![]() 2 st. trasiga stortuber demonterade idag och hon var NÄSTAN utomhus... Ska nog gå att ordna bättre bilder senare i vår. ![]() Senast redigerad av Mazz den 2011-01-08 klockan 00:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Fantastiskt vad bra och fint det blir.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det har inte hänt så mycket sedan sist. Ett Windowshaveri (igen...) har tagit upp mest av tiden, men även signalsäkerhetspaketet. Men lite småsaker har kommit dit. Nu väntar bara kolv och slidrörelser, samt mappning och texturering. Jag tror nog jag kommer att köra på phototextrues, då jag har en kännsla av att det blir snyggare (och mer detaljrikt), särskilt med tanke på de erbjudanden man fått av Mazz på bilder från alla håll och kanter på förebilden ute i det fria!
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Ser mycket bra ut! ser fram emot att se det färdiga resultatet!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Modelleringsbiten börjar nå sitt slut, medan jag väntar på bättre tider (= vår, = dags att rulla ut förebilden så att den kan fotograferas av Mazz för texturförlagor) så har jag börjat det tråkiga arbetet att UV-mappa modellen. På bilden ser ni hur långt jag kommit. Allt det gråa och svarta är mappat och en ambient occlusiontextur är pålagd, som jag sedan kan komma att använda för att få fram skuggor i texturen tydligare, särskilt på ställen där kameran inte når. Allt det vita är kvar... Dessutom är hjulen separerade, de ska jag animera, jag har teoretiskt lyckats att animera kolvrörelsen och slidrörelsen fram till tärningsstången. Sedan skall det bara fungera i praktiken...
![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Kan vi hoppas på en uppdatering av din utmärkta Blender guide för 2.5x ifall du använder det? Kanske hur du får till slidrörelser mm? Såg du för övrigt min post angående Blender och installationen av export pluginen för Trainz i 2.5? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Japp, det är gamla 2.49b. Har funderat på att ladda ned 2.5, men inte just nu, har massor av trassel med datorn, ljudkortet vill inte riktigt fungera så jag för köra ut ljudet genom hörlursutgången samt mikrofonin(!)gången och sedan så spökar grafiken i Blender och i vissa andra spel (dock inte Trainz) 3D-rutan blir plötsligt röd och property-rutan blir svart osv. Fast det inträffar bara när man stänger av genomskinligheten i Editmode.
Jag tror inte det behövs någon ny guide till 2.5, den fungerar ganska likt 2.4x, bara att de flyttat runt på alla knappar. Walschearts slidstyrning kanske jag kan beskriva, i en uppdaterad animationsdel. Kul att du fick exportern att fungera till 2.5 i alla fall!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |