![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
|
![]()
Jag fyller på lite...
Järnvägsfakta - Promille (I Jvg:s sammanhang): Mått på spårets lutning i vertikalled. Promille betyder tusendel (0,001) 1‰= 1/1000 = 0,001. Ex. 20m höjdförändring på en sträcka av 2000m = 20/2000 = 0,01 = 10‰ M.a.o. innebär 2‰ på ett uppställningsspår att rälsen inte får luta mer än 2mm/m. Citat:
- Gränsen för station/hållplats beror på att alla tåg kan starta från stillastående vid 5 promille. - I långa tunnlar bör lutningen vara 3 promille och högsta punkten vara belägen i mitten av tunneln, eller så ska det luta åt ett och samma håll genom hela tunneln. (För att tåget vid t.ex. ett strömavbrott ska kunna rulla ut ur tunneln av sig själv.) Parantes… Normalt är den maximala möjliga lutningen för järnvägstrafik 30-40 promille, men i Flåm - Norge, är lutningen hela 55 promille. Vid större lutningar behövs kuggbanor vilket förekommer i bl.a Schweiz. //TheSnuFFer - Läser till Järnvägsprojektör ![]() |
|
![]() |
![]() |