![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Bra med panoramaruta! Upptäckte en sak och det är vindrutatorkarmotorn skall väl inte vara där om du har torkaraxlar där uppe.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Helt rätt, det skall vara en ventil till varje motor och dom skall sitta upptill vid torkaraxeln!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Utan att vara ett större "fan" av motorvagnar så är det bara att imponeras av detta..fantastiskt läckert!
![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Lite kommentarer sent omsider;
luftintagen är kanske för växellådan och inte motorn eftersom det sitter mitt på långsidan, spelar ingen roll men det sitter där. gavelrundningen tycker jag ser tillräckligt bra ut som den är, bara den inte är helt cirkulär för det stör men ser ju på bild att den är mycket bättre än så slutljusen har ju nu ett expertutlåtande kommit från SMOK, kan dock inte påminna mig att jag påstått de skulle blinka? Precis som SMOK säger fast sken ivid sista dörren i tåget är vad jag har för mig också Y7 har bättre stolar men vilka färger det är har jag för mig varierade mellan olika individer (även Y6), rött, brunt och grönt tror jag mig ha sett och kanske även annat blått? Vagnarna gjordes ju av olika leverantörer (Hägglunds, ASJ, KVAB) och små variationer finns beroende på leverantör. Men man måste vara expert och nästan ha vagnarna bredvid varandra för att upptäcka detaljskillnaderna. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
slutljusen är bestämda nu! Jag har för mig att YCo6, som jag åkt med 1956, hade mörkgrön klädsel, YBoa7 hade ju, som du påpekar bekvämare stolar, som jag hoppas var vinröda med högre ryggstöd. YBo8 hade dom stolar som senare fanns i X9 och var troligen också vinröda men med vita huvudstöd- man nickar ju till av att åka långt med tåg? XSo6 hade säkert läderfotöljer i brunt och konferensbord i mahogny? I övrigt vet jag vissa som säkert kommer med varianter på vagnarna! Just nu är fyra vagnar klara(?) att gå till beta-test och skriptning: YBo6: basvagnen YBo6 SFF: samma men med Stort FörarFönster och därmed egen hytt UBo6: släpvagnen UBFo6y: manövervagn med resgodsutrymme baktill Några bilder på dagens vedermödor: ( bild 3: känns Åssbon och Beda bekanta?)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
När du ändå har ångan uppe....
sätt på ett par 891mm boggier på en och kalla den Yp. Ta sen en annan och sätt på en pantograf och vips så har vi X6-X7.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Inte X6/X7, men X16/X17
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Krympa boggier i x-led är lätt gjort senare, men hur var det med smalspårsvagnarna? Var dom inte smalare också, och rundare i fronten??? Kan du reda ut detta så kan jag fundera lite "smalspårigt" framöver!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
det finns bra ritningar på den här adressen.
http://www.jarnvag.net/index.php/vag...motorvagnar/yp LokKalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]() Citat:
Nämen, det är ju bara underbart! Fantastiskt arbete, STL-teamt! ![]()
__________________
X2an! ![]() Senast redigerad av X2an den 2011-03-26 klockan 08:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
En hektisk dag med en icke-fungerande UBFo6y. Men å andra sidan fått till en fungerande UF6, det lilla godssläpet kallad "Julosten" -
- "därför att om man köper en Edamer Julost före jul, skalar av det röda vaxet på överdelen och lägger den i kylskåpet så kommer den framåt Påsk att ha fått en "snyggt" gråmögel-lager på "taket""! Sista bilden: Kolla den "ensamma mamman" med ungen i vagnen och cellofodralet på hyllan, på väg till kvällens repetition med Överhogdals Filharmoniker! Vissa är dubbelarbetande som jag och Svenolov!!!! Kolla även gubben, möjligen partiledare Juholt på väg till S-kongress i samma håla???? Ibland får man väl "rasta" ur?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |