Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-15, 18:02   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Här kommer den lovade bilden från spelet. N3 med och utan bromshytt.

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-12-23, 01:39   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

När jag fick igång TANE så började det att klia i fingrarna efter något litet trevligt projekt att sätta tänderna i, så jag började på att kika på en gammal idé jag hade redan när jag byggde N3/NN3 vagnarna, nämligen syskonet I3.

Låt oss bläddra bakåt i historieboken. 1898 så tyckte SJ att deras godsvagnspark började på att bli lite väl spretig och ålderstigen, samtidigt som de många nya linjerna som öppnades på den här tiden krävde mängder med godsvagnar. Så man satte ritningsbyrån på att skapa ett par standardvagnar som man sedan lade beställningar på av vagnsverkstäderna som det fanns gott av runt om i landet. Detta resulterade i 1898 års godsvagnsstandard med litteran som G3, I3, N3, NN3 och R3, av vilka vi känner igen samtliga. G3, N3 och NN3 har jag byggt och R3 (som SGGJ R) har Lan byggt. De flesta av dessa vagnar var 9 meter över buffertarna och hade ett axelavstånd på 4 meter. Vagnarna kom i två (tre för G3) varianter, med eller utan bromshytt. På denna tiden så handbromsades nämligen alla godståg, så i runda slängar hade var tredje vagn som SJ beställde bromshytt och handbromsutrustning, resterande vagnar saknade helt broms.
Under 20-talet så började man att montera tryckluftsbroms eller tryckluftsledning på godsvagnarna. Exempelvis så kan man se i 1924 års utgåva av Särtryck 77 (http://www.samlingsportalen.se/digit...autoindex.html) där man listade alla väsentliga ändringar på lok- och vagnsparken att hela 1244 godsvagnar fått tryckluftsbroms system Kunze Knorr och inte mindre än 3175 godsvagnar fått ledning för tryckluftsbroms under det gångna året.
1922 hade SJ en stor omlitteringsreform, då alla godsvagnars litteran ändrades genom att man tog bort siffrorna och ersatte dem med bokstäver som talade lite mera om vagntypens utformning. G3, N3, NN3, I3 och R3 blev härmed Gs/Gsh/Gsk, Ns, NNs, Is och Rs, där 's' stod för "stor bärighet" (minst 12 ton) ,'h' stod för "inredning för hästtransport" och 'k' stod för "inredning för köttransport"(köttkrokar i okyld vagn, ja, det hade inte hälsovårdsverket gått med på idag inte! ). Under 20-talet så lät SJ även bygga om många vagnar av littera Ns, Is och Rs till öppna vagnar med plåtlämmar, littera Os.

I3/Is då? Det var en öppen vagn avsedd för bulklaster så som spannmål, kol eller betor. I Skåne var liknande vagnar vanliga att frakta sockerbetor i. Har även bilder på där man fraktar gatsten i dem. Både gavlar och sidoväggarna var löstagbara, så att vagnen kunde omvandlas till något ganska likt en NN3 vagn utan stolpar. (dock har jag inte lyckats hitta någon bild på detta) De två näst yttersta luckorna på sidorna var nedfällbara för att kunna tömma vagnarna. Den 1 januari 1912 så hade SJ 1272 stycken I3 utan broms och 421 med bromshytt, men jag misstänker att fler vagnar tillkom efter det.


SJ I3 16135 i TANE

Det kommer att komma en I3 variant med bromshytt också, precis som N3/NN3, dessutom ska jag passa på att göra en TANE-uppdatering på dessa vagnar för deras texturer blev väldigt ljusa och blaskiga inne i TANE. Sedan när jag ändå har farten uppe så skulle jag vilja passa på att uppdatera mina Gs vagnar till riktiga G3 vagnar, för just nu är de hopplöst historisk inkorrekta.
Det är vad som väntar framöver, men just nu skulle jag på Korvtigers digitala verkstad vilja hälsa alla en god jul!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-23, 08:51   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Härligt att se att Korvtiger fått bygglusten åter. Själv sysslar jag mest med att "tanelisera" mina lok och vagnar i bokstavsordning och är långt från Y, men var tvungen att göra en avstickare och lägga in YEJ betvagnar.
För efter denna historielektion kom jag ihåg att jag gjorde betvagnar under mitt Wollsjöäventyr, på bilden syns en bromsad och en obromsad J-vagn dragna av ett SJ W-lok och med Bombi Bitt som bromsare med sockerbetor i lasten.

God Jul och gott nytt år !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-12-23 081516.jpg (164.8 KB, 104 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 02:06   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard


I3 utan och med bromshytt i TANE

Jag har fått till en variant med bromshytt och bromsutrustning nu också. Dessutom så har jag fixat så att man kan lasta vagnarna med bulklaster (så som kol, sockerbetor etc) med en animerad mesh som kan skymtas i den vänstra vagnen. Vagnarna går även att lasta med lösa styckegods, precis som på mina N3/NN3. Har även scriptat vagnarna så att luckorna öppnas när man lastar ur bulklaster, men inte styckegods. Men det verkar vara något fel på smoke-effects i TANE, de emitteras 1 meter för högt upp i spelet, men det är korrekt när man kör preview på meshen. Men jag antar att det är fixat i SP1.

Nu skall fixas lite fler texturer och så ska lite smådetaljer åtgärdas. Eventuellt kommer jag att skriva någon dokumentation om vagnstypen också, lite i stil med hur jag gjort med passagerarvagnspaketen. Finns det intresse för något sådant?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 02:33   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Eventuellt kommer jag att skriva någon dokumentation om vagnstypen också, lite i stil med hur jag gjort med passagerarvagnspaketen. Finns det intresse för något sådant?
Allt du gör och säger är intressant ,

Snyggt jobbat med vagnen också .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-08, 00:00   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

En dokumentation vore riktigt kul att ta del av Och vagnarna är ju underbart snygga!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-08, 19:49   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tackar ödmjukast!
Om det roar någon så blir det väl lite godsvagnshistoria i PDF form också då! Om jag är på riktigt bra humör så kanske det kommer dokumentation till TANE-uppdateringen av N3/NN3 också, som jag faktiskt är i princip klar med nu!

Finns det några detaljer på N3/NN3 som någon vill ha ändrade? Fler last-queues/attachments som skall dit, eller annat när jag ändå fixar med dem?

Sedan så funderar jag på om jag ska, eller inte ska göra en egen version av I3 till TS20xx, så är det någon som är intresserad av en sådan?
Som det ser ut nu så fungerar den nuvarande versionen i TS2010, bara det att den saknar skuggmesh, så den har ingen skugga. Men om det finns folk som tänker köra mycket med den där så kanske jag kan knåpa ihop en TS20xx-version också!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009