Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-17, 16:44   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Nu behöver jag nog hjälp för att komma vidare

Nu har jag kört in i en åervändsgränd:-( Det gäller Bogeys och attatchment points.

DONJ No5 har ju två bogeys, en drivbogey och en frambogey bestående av ett löphjul.

Eftersom de har olika diameter och behöver snurra med olika hastighet vid animation så har jag altså gjort dom som två bogeyer och faktiskt även gjort dom som två olika KUID som loket anropar. (Detta för att lätt kunna återanvända dom för DONJ 3 och 4).

Animationerna verkar fungera och exporten av lok och bogeys likaså.
Men hur jag än gör så får jag en sallad av dubblerade Bogeys som far omkring lite här och där.

Jag har provat på en mängd olika sätt med placering av a.bog0, a.bog1 och a.bog2 (fast i just denna bild har jag provat utan denna).

Det är alltså något jag missar i hur a.bog 1-n sätts upp och hur de förhåller sig till b.r.main

Jag tycker inte att detta beskrivs särskilt bra utan endasthögst rudimentärt i de tutorails som finns och Aurans egen CCG.


Är det någon som kan peka mig i rätt riktning.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hjalp.jpg (128.7 KB, 85 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 19:06   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Nu har jag kört in i en åervändsgränd:-( Det gäller Bogeys och attatchment points.

DONJ No5 har ju två bogeys, en drivbogey och en frambogey bestående av ett löphjul.

Eftersom de har olika diameter och behöver snurra med olika hastighet vid animation så har jag altså gjort dom som två bogeyer och faktiskt även gjort dom som två olika KUID som loket anropar. (Detta för att lätt kunna återanvända dom för DONJ 3 och 4).

Animationerna verkar fungera och exporten av lok och bogeys likaså.
Men hur jag än gör så får jag en sallad av dubblerade Bogeys som far omkring lite här och där.

Jag har provat på en mängd olika sätt med placering av a.bog0, a.bog1 och a.bog2 (fast i just denna bild har jag provat utan denna).

Det är alltså något jag missar i hur a.bog 1-n sätts upp och hur de förhåller sig till b.r.main

Jag tycker inte att detta beskrivs särskilt bra utan endasthögst rudimentärt i de tutorails som finns och Aurans egen CCG.


Är det någon som kan peka mig i rätt riktning.

MVH / BjörnL
Ge inte upp! Du är NÄRA målet.
Från en man som höll på i MÅNADER med det där!!!

Jag har jämfört mitt E2 ånglok med ditt eftersom bägge består av 2 boggier.
Jag gör p.s.s som du enligt din bifogade bild med a.bog0 och a.bog1.
Har du definierat a.bog0 och a.bog1 i TOPVIEW??
Din länkade b.r.main ser också bra ut.



Vad jag reagerade mot var dina y värden på a.limback resp a.limfront.
Skall ju vara symmetriska dvs ha samma absoluta y värde.

MEN:
Hur ser din config fil ut?
Du har inte gjort "nåt dumt" där?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 19:15   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Ge inte upp! Du är NÄRA målet.
Från en man som höll på i MÅNADER med det där!!!

Jag har jämfört mitt E2 ånglok med ditt eftersom bägge består av 2 boggier.
Jag gör p.s.s som du enligt din bifogade bild med a.bog0 och a.bog1.
Har du definierat a.bog0 och a.bog1 i TOPVIEW??
Din länkade b.r.main ser också bra ut.



Vad jag reagerade mot var dina y värden på a.limback resp a.limfront.
Skall ju vara symmetriska dvs ha samma absoluta y värde.

MEN:
Hur ser din config fil ut?
Du har inte gjort "nåt dumt" där?
HOPPSAN!!!
Varför har du definierat upp b.r.loephjul under b.r.main?

Jag gör så här med extra löphjulet.
Se bild.
Drivhjulen är ett kuid med b.r.main
Leophjulet är ett kuid med b.r.main
Bifogade bilder
Filtyp: jpg loephjul.jpg (62.7 KB, 153 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 21:07   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Fasen Björnl, det går bra för dig iaf. Du har ju kommit långt. Sen kan du ju också det här och kan lära oss andra stackare - jag har själv inte haft modet att försöka ta in mitt lok i Trainz ännu. Tänkte faktiskt värma upp med vagnen som övning först.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 21:39   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
HOPPSAN!!!
Varför har du definierat upp b.r.loephjul under b.r.main?

Jag gör så här med extra löphjulet.
Se bild.
Drivhjulen är ett kuid med b.r.main
Leophjulet är ett kuid med b.r.main
Hej igen Vovven

Nu blir jag lite förvirrad. Är det inte så som jag också gör.

hirarkin...
b.r.main
__b.r.lophjul
_____lophjul
exporteras till KUID,en för löphjulet.

Jag tycker det ser ut som om det är just vad din bild också beskriver?

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 21:40   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej spyfrog

Vi får hjälpas åt. Mne först måste jag få min förbenade tingest på spåret.

MVH / BL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 20:48   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej igen Vovven

Nu blir jag lite förvirrad. Är det inte så som jag också gör.

hirarkin...
b.r.main
__b.r.lophjul
_____lophjul
exporteras till KUID,en för löphjulet.

Jag tycker det ser ut som om det är just vad din bild också beskriver?

MVH / BjörnL
Hej BjörnL

jag menar följande:
Alltså definiera upp 2 b.r.main hierarkier:

b.r.main
__b.r.lophjul
_____lophjul



b.r.main
__b.r.hjul1
_____hjul1
__b.r.hjul2
_____hjul2
__b.r.hjul3
_____hjul3

Jag tar inte med några "rods", men de är ju rätt definierade av dig

Du har ju gjort:
b.r.main
__b.r.hjul1
_____hjul1
__b.r.hjul2
_____hjul2
__b.r.hjul3
_____hjul3
__b.r.lophjul
_____lophjul


under samma b.r.main
Eller är jag ute och "cyklar"??
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 20:54   #8
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

hej Vovven

Tack för hjälpen! den behövs kan jag säga

Jag har provat olika men kan man ha två dummys som heter b.r.main, blir det inte en konflikt då???

Kan inte du göra en enkel skiss från sidan på var dina b.r main (i pluralis?) och b.r. lokphjul respektive drivhjul sitter snälla. jag är så upp #¤%&& ad så jag sitter och modellerar ett hus nu, och det kan ju inte vara nyttigt.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 21:04   #9
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
hej Vovven

Tack för hjälpen! den behövs kan jag säga

Jag har provat olika men kan man ha två dummys som heter b.r.main, blir det inte en konflikt då???

Kan inte du göra en enkel skiss från sidan på var dina b.r main (i pluralis?) och b.r. lokphjul respektive drivhjul sitter snälla. jag är så upp #¤%&& ad så jag sitter och modellerar ett hus nu, och det kan ju inte vara nyttigt.

MVH / BjörnL
Hej BjörnL!
Tänk på att du skapar 2 nya kuid-er:
drivhjul och löpboggi.
Du kan skapa dessa som 2 separata GMax filer, t.ex
Drivhjul.gmax och loephjul.gmax.
Sen "postioneras" dessa 2 kuid-er in i loket med hj.a a.bog0 och a.bog1
och via din config fil.

Förståeligt, eller....?
Om inte så hör av dig.

Senast redigerad av vovven47 den 2011-04-18 klockan 21:06. Anledning: En rad för mycket.....
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 21:26   #10
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Ge inte upp! Du är NÄRA målet.
Från en man som höll på i MÅNADER med det där!!!

Jag har jämfört mitt E2 ånglok med ditt eftersom bägge består av 2 boggier.
Jag gör p.s.s som du enligt din bifogade bild med a.bog0 och a.bog1.
Har du definierat a.bog0 och a.bog1 i TOPVIEW??
Din länkade b.r.main ser också bra ut.

Vad jag reagerade mot var dina y värden på a.limback resp a.limfront.
Skall ju vara symmetriska dvs. ha samma absoluta y värde.

MEN:
Hur ser din config fil ut?
Du har inte gjort "nåt dumt" där?
Hej Vovven

Tack för synpunkterna:-)

Jodå, jag har definerierat a.bog 0 och 1 i toppvyn.
Limfront och back är lite tillhöftade just nu men kan ju justeras för att bli exakta. Men det bör ju inte påverka mitt problem just nu.

Configen för själva loket är i allra högsta grad ett "work in progress" just nu.
Ser du något konstigt där så vore jag tacksam om du talade om vad det är.

MVH / BjörnL
Bifogade filer
Filtyp: zip config.zip (1.8 KB, 50 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 08:31   #11
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag tycker att det huvudsakligen ser ut som två problem.

1. Du har lyckats få med även löphjulen i exporten av huvudboggien.
2 Du har inte centrerat boggierna kring den punkt som motsarar attachment punkten.

Det verkar som om någon lyckats plocka bort inläggen som jag svarade på.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2011-10-01 klockan 08:34.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 21:34   #12
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Du skämtade inte om att Norrsundet var törstigt i denna version inte!
Jag gick från 30% till 4% vatten genom att avgå från Ockelbo station till överfarten av stambanan - en sträcka på mindre än 1km....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 21:41   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Du skämtade inte om att Norrsundet var törstigt i denna version inte!
Jag gick från 30% till 4% vatten genom att avgå från Ockelbo station till överfarten av stambanan - en sträcka på mindre än 1km....
Jag har ett minne av detta från nåt av mina ånglok, men kommer inte ihåg vad det var, men jag tror Korvtiger redde upp detta, har säkert med enginespecen att göra!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 22:46   #14
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag har ett minne av detta från nåt av mina ånglok, men kommer inte ihåg vad det var, men jag tror Korvtiger redde upp detta, har säkert med enginespecen att göra!?
Det här med vattenförbrukning verkar vara knepigt, jag tror att det beror på att jag kör med någon mellanting mellan en 2.5 specs och en 2.9 specs. Någonting skumt har hänt med sättet att mäta vattenvolymen i rundpannan, i 2.5 så skulle enheten vara liter och dessutom skulle den justeras enligt någon formel i CCG (jättebra att ha inputs som måste justeras för att loket skall få realistiska gångegenskaper...) I 2.9 är enheten bytt till kvm, alltså 1000 gånger mindre tal. Det kan ha varit så att om du använder min enginespecs så har jag version 2.5 men har använt enheten kvm, då tar de ca 3 liter vatten man har i pannan slut ganska fort. Men det är bara en gissning, det finns flera ologiska tal och enheter som kan spöka.

Jag har dock inget minne av att jag gjort något åt detta på mina enginespecs åt dig Lan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009