![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Du kan ha ett rälsbrott någonstans innan nästa infartssignal.
Vilka signaler (typer) använder du? EDIT: Om du misstänker att blocksträckan är för lång, kan du testa med att sätta ut en mellansignal på sträckan.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-05-02 klockan 10:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
|
![]()
Jag kommer att tänka på liknande problem jag haft. Loket "ser" 3 signaler framåt om jag minns rätt. Genom att sätta ut blocksignaler på jämna mellanrum tror jag man får en jämnare och mera precis bild av hur det ser ut längre fram på spåret, samt att man kan få tågen att gå tätare efter varandra då de läser de 3 nästa signalerna och de står relivt tätt.
Hoppas detta hjälpe lite, är annars inte så duktig i ämnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 397
|
![]()
Hej!
Hobo - Du har rätt i ditt påstående. Det blir plats för fler tåg efter varandra om man har mellansignaler, men det ville jag inte. Jag tänkte att jag skulle ha bara en utfartssignal vid var station. Detta för att undvika att några tåg skulle bli stående nos mot nos mitt ute på linjen någonstans. Fast jag börjar nu inse att det tydligen inte är möjligt då det uppenbarligen finns en begränsning för hur lång linjen får vara. Svenolov - Jag använder mig av R Block 2 och L Block 2 och allt vad de nu heter. Jag ser inget rälsavbrott därför att om jag: Ger tåget uppgiften "Drive to...." ¨så starta det snällt men stannar som sagt vid rödljuset. Då avbryter jag tillfälligt med "stop train" och så smyger jag förbi den röda signalen och därefter "Continue schedule" så fortsätter tåget utan att spåra ur. Men kommer bara upp till halva hastigheten av STH. Jag har nu provat att sätta ut några mellansignaler och då fungerar det. Så summan av detta är nog trots allt att det finns en gräns för linjens längd mellan signalerna, tyvärr. Jag får helt enkelt hålla reda på tågen och inte låta de hamna nos-mot-nos ![]() Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Hobo och baloo406, att AI-förare ser flera signaler framåt har ingenting att göra med vad en viss signal visar. AI ställer aldrig signaler direkt. Däremot så kör AI alltid efter signalbeskeden.
benkegbg, ditt problem kommer att lösa sig med de nya svenska signalerna som ligger runt hörnet. Vi väntar bara på att JohanV ska ge sitt godkännande.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 397
|
![]()
Tack Svenolov. Det låter suveränt
![]() Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]() Citat:
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
|
![]() |
![]() |