![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
http://www.historiskt.nu/diverse/kal...nder_2011.html
Det finns en riktigt rolig baggrundsbildskalender på historiskt.nu som ger mig lite nostalgiska tankar om vår bana och hur den skall se ut. Internet är som vanligt en guldgruva när det gäller att hitta bakgrundsfakta. Om jag förstått saken rätt så var de flesta stationer vid denna tid utrustade med en semafor ( nymodighet från 20-talet ) vid infarten och sedan S-tavlor vid slutet av spåren. I trainz kan man tänka sig att ha en 'stop and go' vid S-tavlan och innan tåget får fortsätta så skall det ha avgångstillstånd. I tidtabellen bör det stå om det ör ev tågmöten. Letar information om det var så på den tiden eller om allt ansvar låg hos tågklareraren. Bilder på gamla lok och annat från Bengt Dalbergs hemsida. http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/
__________________
M v h /Pursche Senast redigerad av Pursche den 2011-05-17 klockan 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ett tåg måste ha fått avgångssignal från tågklarerare, eller utfartssemafor för att få köra ut från en station, såvida inte lokföraren har ett skriftligt godkännande på att fara igenom stationen, (antingen enligt tidtabellboken eller från trafikansvarig). Dock så måste ju självklart, signaler fortfarande visa på kör för att detta skall få ske.
För att få ge en avgångssignal så måste dock inte tåget stå still, utan får röra sig, men skall då hålla en hastighet varifrån tåget med tanke på tågvikt kan stanna utan att passera S-tavla, eller första hinderpinne i utfartstågvägen( vilken gällde som slutpunkt i infartsstågväg om ej S-tavla fanns uppsatt) utifall att tågklarerare ej ger klarsignal med sin signalstav. Om tåget har ett fast uppehåll i tidtabellen så hålls ju hastigheten nere, för att kunna stanna, där tågklareraren ger stoppsignal med signalspaden, eller vid S- eller U-tavla. En film som starkt rekommenderas: http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=85 Dessutom kommer detta och mycket mer att beskrivas i min signalsäkerhetsguide som kommer med semaforer och U- tavlor m.m, m.m.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Tack för den länken Körven, den klargjorde en hel del som man funderat över. Mycket bra film tycker jag även om den var gammal.
Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Det är snart dags för några bilder, en fråga bara..... Bör jag använda LARS och PRoLARS för industrierna?
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
http://www.stiglundin.se/jarnvag/181.../persberg2.htm
Ungefär så här ser Persberg ut. Gamla sträckningen är för mig okänd varför jag får dra banan efter 'nya' sträckningen som finns på DEM-kartan.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
|
![]()
Det är ju förbenat också! Jag försöker få några bilder från min mobiltelefon i datorn, då jag har lite bilder från Filipstads järnvägsstation och bangård. Men den jäkla telefonen funkar dåligt ihop med windows 7. Tänkte du kanske behövde bilder därifrån.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Bilder är alltid bra. Detta är vad jag jobbar med just nu i Kristinehamn som det såg ut ungefär kring 1935:
http://www.stiglundin.se/jarnvag/181...inehamn2sp.htm Det är lite jobb innan det där blir klart.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |