Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-01, 14:16   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool 110601 Genant!?

Hittat felet efter mycket letande. Jag hade "råkat" vända a.limback 180 grader istället for a.koppelb på loket, och då blir Trainz tydligen helt utom sig och "spårar ur" direkt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110601_0000.jpg (91.3 KB, 173 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 14:48   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Kul att du fick det att fungera!
Det ser helt sjukt bra ut!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 19:02   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110601 kväll. Nästan klar.

Bertil blev fortare "alpha"-klar än planerat, men så går det när man har flyt en hel dag. Nu kommer den att gå till alphatest hos mina AB-testare. Jag har använt Korvtigers Enginespec till F-loket och den fungerar fint tycker jag, men vissa värden stämmer väl inte så det tar säkert Korvtiger en titt på framöver? Ekans synpunkter på mappning och texturer blir intressanta för på B-lok och tender har jag använt .m.reflect i.s.f m.onetex för att få fram den lite oljiga glansen som ånglok hade. Skall bli intressant att höra Ekans kommentarer, behöver säkert justeras för att bli perfekt!

B-loken gick ju lika bra i backgång som framåt, så jag har gjort vändbara lyktor både på lok och tender, men där måste nog ett skript in för att få det att fungera (Svenolov).

Några bilder med (?) på:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SJ litt B Intro.jpg (121.5 KB, 161 visningar)
Filtyp: jpg B Ånglok Klar.jpg (158.3 KB, 159 visningar)
Filtyp: jpg B Tender 4_axlig Klar.jpg (143.8 KB, 161 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 19:42   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tenderlok går aldrig bra i backgång, eftersom tendern är så lätt så tenderar (haha...) den till att spåra ur i kurvor och i växlar, därav måste man hålla nere hastigheter när man backar och man försökte därför att undvika backgång längre sträckor med tunga tåg om det var möjligt. Dock så hade loken röda glas att sätta för lyktorna både fram och bak.

Skall man vara petig så är det en tender littera A, samma som till A(2) loket.

F.ö. så är enginespecsen till F-loket helt åt skogen, men den skall, liksom B, Ke, N, Sb, och J loket fixas till, nu när jag har hittat bra underlag för hur enginespecsar till ånglok skall skrivas.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 19:50   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tenderlok går aldrig bra i backgång, eftersom tendern är så lätt så tenderar (haha...) den till att spåra ur i kurvor och i växlar, därav måste man hålla nere hastigheter när man backar och man försökte därför att undvika backgång längre sträckor med tunga tåg om det var möjligt. Dock så hade loken röda glas att sätta för lyktorna både fram och bak.

Skall man vara petig så är det en tender littera A, samma som till A(2) loket.

F.ö. så är enginespecsen till F-loket helt åt skogen, men den skall, liksom B, Ke, N, Sb, och J loket fixas till, nu när jag har hittat bra underlag för hur enginespecsar till ånglok skall skrivas.
Det är väldigt tryggt att ha dig med på resan, Korvtiger, med dina kunskaper skall vi väl även få B-loket att fungera realistiskt?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 21:44   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Man blir verkligen ödmjuk när man ser vad du åstadkommer.
Det här är nog det bäst jag sett tror jag.

När jag såg alla dummies, points och bones på sefan 3 så tänker jag på att jag hade problem med tre fyra stycken helpers.

Den är i sanning superfin.

MVH / björnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 22:14   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej LAn

Man blir verkligen ödmjuk när man ser vad du åstadkommer.
Det här är nog det bäst jag sett tror jag.

När jag såg alla dummies, points och bones på sefan 3 så tänker jag på att jag hade problem med tre fyra stycken helpers.

Den är i sanning superfin.

MVH / björnL
Tack bjornl,
man blir med tiden rätt van vid alla dessa saker som måste till för att bygga upp ett ånglok. Hytten till B-loket skall också anpassas så gott det är möjligt genom att ge F-lokets hytt nya texturer så att man tror att man befinner sig i ett B-lok. Just nu är jag i ett läge där jag tror jag kan hantera det mesta, men rätt var det är dyker säkert nya problem upp? Sådan är Trainz-världen! Men jag är ganska nöjd med B-loket så långt. Väntar bara på att Ekan skall sätta "tenderna" i texturer och mappningar, när den går ut som Alpha. Väntar på klartecken från Svenolov att ladda upp till vår gemensamma källa för alphatest!

Du ser viket hvte man får om man vänder en enda attachmentpoint fel!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-06-01 klockan 22:15.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009