Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-15, 05:43   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
- Var finns definitionen på vad som får kallas en tågsimulator och vem bestämmer vad den innehåller?
- Du är väl väldigt nöjd med den simulator du använder, så du behöver väl inte fundera på att ta något kliv över till nån annan simulator?
Vi kanske ska fråga dom själva? Dom säger ju och lovar följande.
Citat:
Train Simulator 2012 promises to be the most advanced consumer train simulator in the world...
Ja, jag är ganska nöjd med vad en viss annan "simulator" har att erbjuda på det här området, men det finns saker som RW är bättre på. Jag följer med deras utveckling och jag ser fram emot att testa RW igen, till hösten.

EDIT: Ursäkta. Train Simulator heter den visst numera.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-07-15 klockan 08:44.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-16, 00:21   #2
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ny bild med fungerande strålkastare här(sista bilden i serien) och en sammanfattning av UKTS besök vid RS.com hittas här.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 14:42   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Ser faktiskt ut som att de jobbar med AI delen också även om de kanske inte är fullständigt i mål med denna version.
Klippt från http://forums.uktrainsim.com/viewtop...f=314&t=117129 :
Scenario writers will be interested in the new AI marshalling capability, this has some limitations at the moment but RailWorks 3 brings the new TSX engine to the game and this means that future updates (after RailWorks 3) can be produced that will enhance the capabilities and flexibility of the despatcher are now a very real possibility, so consider this as a first step on the road rather than all you're going to get. Essentially an AI train can uncouple wagons from their consist, and they can couple up to a wagon / consist. The caveat is that the consist they couple up to has to have been there at the start, it can't have been dropped off by the player or another AI service. It's a definite step in the right direction.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 15:09   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Min personliga favorit hittills är att "stencil shadows" är ett minne blott. Nu så slipper man lida varje gång man plockar ut en gammal Cementa vagn och det ska bli ett sant nöje att radera allt vad skuggmodeller heter i 3dsmax och exportera på nytt
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 17:07   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Min personliga favorit hittills är att "stencil shadows" är ett minne blott. Nu så slipper man lida varje gång man plockar ut en gammal Cementa vagn och det ska bli ett sant nöje att radera allt vad skuggmodeller heter i 3dsmax och exportera på nytt
Jag håller med om nu det stämmer. Tycker inte det var solklart hur skuggorna ska hanteras men det verkar som att grafikmotorn ska fixa det istället för att vi stackars utvecklare ska kämpa med skuggmodeller som för minsta lilla exploderar rakt i ansiktet på oss.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 19:12   #6
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Jag håller med om nu det stämmer. Tycker inte det var solklart hur skuggorna ska hanteras men det verkar som att grafikmotorn ska fixa det istället för att vi stackars utvecklare ska kämpa med skuggmodeller som för minsta lilla exploderar rakt i ansiktet på oss.
Från UKTS
Citat:
RSderek wrote:regarding trees.. watch this space.

Stencil shadows will go, my advice is not to bother making any more.
och från Railworks America
Citat:
lofts cast shadows.
the only things that don't are forward facing polygons like some of the foliage.This is because they rotate to face the camera and the shadows would look mighty strange! As the near trees are made up of lots of forward facing polygons I am now looking into creating some new 3d trees. the picture with the cow was my first attempt.
står inget specifikt att grafikmotorn genererar skuggor per automatik men det låter verkligen som det i vilket fall. Ställer väl champagnen på kylning en aning tills man får lite mer kött på benen
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 16:08   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ser faktiskt ut som att de jobbar med AI delen också även om de kanske inte är fullständigt i mål med denna version.
Klippt från http://forums.uktrainsim.com/viewtop...f=314&t=117129 :
Scenario writers will be interested in the new AI marshalling capability, this has some limitations at the moment but RailWorks 3 brings the new TSX engine to the game and this means that future updates (after RailWorks 3) can be produced that will enhance the capabilities and flexibility of the despatcher are now a very real possibility, so consider this as a first step on the road rather than all you're going to get. Essentially an AI train can uncouple wagons from their consist, and they can couple up to a wagon / consist. The caveat is that the consist they couple up to has to have been there at the start, it can't have been dropped off by the player or another AI service. It's a definite step in the right direction.

Ja, jag läste det och det ser ju ut som om dom tar AI-problemet det på allvar. Det är ju i alla fall en start i rätt riktning. Men fortfarande är AI-trafik och manuella förare isolerade från varandra, och förmodligen så kör inte AI efter signalbeskeden heller - ännu. Ser fram emot en test i September.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 10:36   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Ja, jag läste det och det ser ju ut som om dom tar AI-problemet det på allvar. Det är ju i alla fall en start i rätt riktning. Men fortfarande är AI-trafik och manuella förare isolerade från varandra, och förmodligen så kör inte AI efter signalbeskeden heller - ännu. Ser fram emot en test i September.
Mer om AI delen över hos Railworks America: http://railworksamerica.com/forum/vi...art=120#p24164



Dispatcher and Signalling information lacking from the TrainSim2012 release news? well it falls under a yes and no answer. Yes information isn't in the headlines, but this aspect of TrainSim2012 has not been left untouched.

So what do I mean? Well lets recap the current status of RailWorks2. There has been to date, one all powerful Dispatcher in the RailWorks world, born into Rail Simulator and expanded gently ever since. Why is it taking so long to address issues with the Dispatcher? Simply put, its dangerous. There are many hundreds of scenarios included in RailWorks, there are just as many again in all the official DLC, and there are thousands more in the freeware communities around the globe. Scenarios are the bread and butter of RailWorks, they combine all aspects of the simulator to create the experiences everyone is here to enjoy.

Imagine if you will, a time traveller going back to see the Dinosaurs. There is inherent risk that while walking about the forest 65million years ago, that traveller might accidentally step on a tiny creature, which could result in the entire evolution of species culminating in the birth of the human race being wiped out. Back in the RailWorks universe, the one overriding Dispatcher is at the heart of hundreds of thousands of hours of game play, and one tiny change could have awesome destructive power. Therefore the risk of any change has always far outweighed the desire to make the changes.

So how does TrainSim2012 address this situation? Two words > Dispatcher Versioning.

Put simply, progress will be made by cloning the Dispatcher, and then enhancing the clone. The original can then be left alone, and everything reliant on it will remain stable. TrainSim2012 lays the foundations to commence work on improving dispatching. Future updates could include a 2nd dispatcher, or a 3rd or 4th. Each update will see scenarios make use of these additional dispatchers as well as all the features of the ones before. Will this leave behind the older scenarios? Yes, for the very reason that we want them to remain stable and usable. We dont want updates to TrainSim2012 damaging the many hours spent creating that content. Will this mean those older scenarios will need to be recreated to use future Dispatcher enhancements? No. When a scenario is generated, it will record the level of the then current Dispatcher. When a new update is provided, the level of the Dispatcher will be incremented. Older scenarios will continue to use the previous level. However, if you open that scenario for edit on the new level, when saved, the new level is recorded, thus allowing scenarios themselves to be updated if so wished. Authors are then able to choose if they want to update their content, rather than being forced to because an update broke them.

RailWorks stablized the (then) present, RailWorks2 addressed the past, and TrainSim2012 is the future. !*cheers*!
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:21   #9
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Videon som har postats nu i kväll!
http://www.youtube.com/watch?v=nX5StDRP_EM
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:28   #10
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Ser ju faktiskt riktigt fint ut!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 11:08   #11
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Är det någon som kan säga mig om material gjort i Railworks 2 kommer att vara kompatibelt med 3:an? Tänker mest då på alla addon man har slängt ut pengar på.
__________________
Henrik.V

Senast redigerad av henrik645 den 2011-07-29 klockan 11:09.
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 11:16   #12
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henrik645 Visa inlägg
Är det någon som kan säga mig om material gjort i Railworks 2 kommer att vara kompatibelt med 3:an? Tänker mest då på alla addon man har slängt ut pengar på.
Ja det ska de vara, de kommer också att göra lite uppdateringar på materialet som ingår.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 11:18   #13
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ja det ska de vara, de kommer också att göra lite uppdateringar på materialet som ingår.

Okej, tack!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009