![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Snygga vagnar, påminner mig lite om SJs littera I1/I3 (på privatbanor även J/J3) som användes för allt möjligt. Något som ligger på ritbordet...
Angående kopplen, så kan de använt vagnar med olika koppel i olika ändar, dock så tror jag snarare att dessa vagnar fick byggas om när koppelhöjden ändrades. Hur stor var höjdskillnaden mellan dessa och andra DONJ-vagnar? Det är bara att kopiera engineconfigera och lägga upp på DLS (så slipper jag göra det) Trevligt vore det ju förstås om du nämnde vem som suttit och räknat på siffrorna du kopierar... ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Tack för att ni gillar den.
Tanken är att den skall se ut som den såg ut av slutet av sin karriär, dvs. i början 1900 talet sliten och eländig. Kopplen är modellerade efter ritningarna som Rolf Steen gjort i sina böcker och där är dom vända neråt. Jag skulle gissa att man kom på efter ett antal år at det var en korkad ide och byggde nya koppel med öppningen uppåt. Sedan vände man efterhand de gamla kopplen men kanske inte alla och överallt för jag har sett bilder på båda varianterna från nutid. När det gäller höjden så är det ca 12-15 cm vi talar o och jag tror att jag läste någonstans att DON bl.a. satte på större hjul för att åtgärda detta. 1879 års hjul är ju mindre än den diameter de använde sedan. Eftersom DONJ hade byggt om eller gjort sig av med merparten av dessa vagnar runt ca 1910 å måste dom ju även ha transporterar mal på andra vagntyper fram till 1927, det gäller bara att forska fram vad det kan ha varit för några. Tack korvtiger för att vi får använda dina engine specar som bas. Jodå jag lovar att du står omnämnd som ursprunglig författare i configen. ![]() MVH / BjornL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Hej!
När det gäller denna serie vagnar så var alla vid tryckluftbromsens införande 1912 antingen skrotade eller ombyggda till finkor (nr 22-25 har jag för mig?), vilka endast fick genomgångsledning. G 22 finns ju fortfarande kvar i Jädraås, den har mycket riktigt större hjul för att komma upp till "hög" koppelhöjd. Däremot är JTJ CN 13 (underredet är från DONJ M 13) i originalskick vad gäller hjulstorlek. Kopplen vad mycket riktigt vända nedåt från början, men blev troligen redan i samband med leveransen av lok 3-5 (år 1888) vända uppåt. Varför kan man fundera på, men det kan ha att göra med klämrisken? Snyggt bygge föresten, men vagnarna ska nog egentligen vara svarttjärade om du vill ha dem i trafikskick... |
![]() |
![]() |