![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Spyfrog
Jo jag kör en boggie per hjulaxel, eller rättare sagt det är en och samma boggie men för varje axel finns det en attatchment point och sedan specas i comfig filen att boggien/(axeln) skall visas 2 eller tre gånger. Jo själva vagnens höjd över spåret styrs av hur högt den är ritad i Z- ledd över spåret/(z=0). Dummyn för boggien dvs. den som är animerad och som hjulaxeln är kopplad till skall vara centrerad exakt boggins/ hjulsxelns centrum så de snurrar snyggt till sammans när man provkör animeringen. Det största problemet hade jag dock innan jag gjorde på följande sätt. Boggiaxeln och dess dummy bör ritas en gång icentrerad i pos Y=0. B.r main bör ritas med exakt samma x, y och z koordinater som axeln, dvs y=0, x =0 och z =haöva hjuldiametern. boggiens dummy skall länkas till b.r.main Sedan exporteras boggien som ett paket " export selected" i Gmax. Dvs b.r.main b.r.axelummy och själva axeln. Ja och den skall exporteras som en Kin fil också precis som du beskrev. Mvh /bl |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Skall man vara petimeter så bör det vara EN boggi med båda axlarna i, annars kommer hjulen att svänga i skarpa kurvor, men det ser kanske bättre ut på just en smalspårsbana?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den frågan löser inte jag utan du, om du vill och orkar! Det finns sätt med dummybogey m.m. (Upptäckte en del när jag jobbade med mina bussar, se den tråden).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() Jag får väl se om jag kan få det hela att rulla. Jag tror jag går på björnl's modell eftersom den ser ut att funka bra på hans vagnar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
En annan sak, buffertens höjd över rök på DONJ ??? Jag gör stoppbockar även till smalspår! Om nån vet om det var annorlunda på 1067 resp. 600 mm banor skulle det hjälpa mig!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
LAn, enligt Björn är det 870mm RÖK för koppelhöjd.
Nu håller jag på och UV mappar hela vagnen. Jag har gjort hjulen klara med UV mapping, de ser ganska bra ut. Tyvärr så är det värre med vagnen. Är det något jag hatar så är det UV mapping. Igår var det nära att jag la ner hela projektet. Idag skall jag prova en annan teknik för att se om jag kan få det att funka bättre.... Jag skulle gärna vilja bli klar med den här UV mappingen så jag kan få vagnen i drift..... jag har kollat lite i litteraturen och det visar sig att den här modellen såg ut som så här redan från 1915 talet när de förlängdes - sen fick de starkare fjädrar runt 1925 också men det syns ju inte... eftersom vi kör en tid som avspeglar runt 1930 så funkar den mao. Luftbroms var standard på DONJ redan från 1915 har jag för mig... |
![]() |
![]() |