Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-13, 12:18   #1
reilar
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard

Jag tackar för tipsen. Nu är det bara att komma igång då
Får väl börja smått och sedan får man se vad det leder till med tiden.

Tack i alla fall för ett bra forum. Känns som man kan lära sig mycket här.
reilar besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 12:56   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Kul om någon mer kommer igång och tillverkar svenska saker för RW.

Har spenderat en vecka utan internet men med bärbar dator med Blender och RW samt lite tutorials för att utvärdera Blender.
Jag har gått vägen via TSM - gmax - 3D Canvas/Crafter och tittar nu på att byta till Blender.
Anledningen är att jag inte får sista versionen av 3D Canvas att fungera på min dator och jag är inte berättigad till gratis uppdatering till 3D Crafter.
Istället funderar jag på att byta över till Blender för mina byggen.
Programmet ser bra ut med många användbara finesser och mitt första intryck är att jag borde tittat på Blender tidigare.
Det är en tröskel att komma in i programmet men det är det med alla 3D verktyg om de inte är väldigt enkla fast då duger de bara till att bygga enklare statiska objekt med och inga lok eller vagnar.
Sedan ska man ju inte köra på en bärbar utan mus och tangentbord men det är en annan fråga.

Har lyckats få in ett par modeller från gmax och 3D Canvas in i Blender samt gjort mina första exporter till RW som fungera i simulatorn så jag kommer att gå vidare med Blender.
Endast statiska modeller utan animeringar än så länge men jag har ingen anledning att tro det ska vara några större problem med de sakerna.

Känner att jag kan rekommendera Blender som verktyg.
Tyvärr kan man inte använda senaste versionen ännu då exporten till RW inte fungerar med den.
Du måste köra Blender 2.49 för att Bigex (RW exporten) ska fungera.
RW export för Blender 2.59 har man börjat titta på men det lär dröja ett tag innan en fungerande finns att ladda ned.
Lite synd då Blender 2.59 ser väldigt intressant ut.

Det du behöver är sålunda;
Blender 2.49: http://download.blender.org/release/Blender2.49b/
Bigex (RW exportscript): http://rail-sim.de/railsimnew/index....gs-exporter-21

För att lära dig grunderna i Blender rekommenderar jag att titta på några tutorials och följa med dom i Blender.
En generell som jag tyckte var bra är Blender Basics: http://www.cdschools.org/54223045235...BCOB=0&c=55205
Finns både för 2.49 och den nyare 2.5, rätt mycket skillnader så du vill förmodligen ha rätt version.

För att göra saker till RW finns ett par enklare tutorials som hjälper dig komma igång utan att gå in på detaljer hur Blender fungerar:
En enkel låda från Blender till RW: http://sites.google.com/site/andisuk...attredirects=0
En enkel vagn från Blender till RW: http://members.uktrainsim.com//filel...m_fileid=19071
Animeringar i Blender till RW: http://members.uktrainsim.com//filel...m_fileid=26161

Blender har använts till Trainz längre än till RW så där finns lite mer omfattande tutorials.
Nu bygger man inte helt på samma sätt för Trainz samt exporten kan man ju glömma då det är helt olika men det finns en hel del nyttigt om själva byggandet i Blender.
En som jag gillade är Paul Hobbs tutorial där han bygger ett ånglok som visar många delar av Blender: http://www.44090digitalmodels.co.uk/.../blender1.html
Den är dessutom översatt till svenska av korvtiger på detta forum: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28392

Slutligen lite råd, börja enkelt med ett hus eller liknande.
Scenery objekt är de enklaste att få att fungera i RW och det finns tillräckligt mycket att lära i början utan att krångla till saker i onödan.
När du fått till det kan du gå vidare och bygga en vagn innan man slutligen ger sig i kast med att bygga ett lok.
Stöter du på problem ska du inte tveka att fråga, det är mycket att lära och många saker som kan bli fel.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 16:07   #3
reilar
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard

Tack för det KMW. Har faktiskt suttit i knappt en vecka nu och försökt komma in i Blender med just Blender Basic. Dock har jag kört version 2.58. Hade inte uppmärksammat att Bigex inte fungerade för den nyaste versionen av Blender. Men det blir väl i så fall att installera den Blender 2.49. Har än så länge bara börjat friska upp minnet i grunderna för Blender så inget är väl egentligen bortkastat så att säga.

Håller med om att börja enkelt. Första försöket lär bli något hus eller liknande. Sedan kan jag ju gå på lite mer avancerade saker allt eftersom.
Funderade på var jag i så fall hittar bra ritningsunderlag för svenska lok och vagnar. Var har du t.ex. hittat ritningar till dina P80-vagnar (som jag har installerat i RW - mycket snygga )? Eller har du modellerat dessa mer på frihand så att säga?

Edit: Jag var lite snabb med frågan om ritningar. Hittade en hel uppsjö med ritningar i Bengans tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27834. Rena guldgruvan när det blir dags för sådan avancerad modellering.

Senast redigerad av reilar den 2011-08-20 klockan 16:29.
reilar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 12:38   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Ritningar hittas oftast i böcker och tidningar.
Personvagnarna har jag en ritning från tidningen Järnvägar! som gavs ut på åttiotalet under några år.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009