Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-19, 17:29   #91
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Snyggt lok Bjornl !!!! Behöver du hjälp med slidstyrnings-animationen så hör av dig!
Jaså lokförare Gustaf Lindqvist fick jobb hos DONJ efter att ha slutat på LBB! Jag har undrat vart han tog vägen, duktig lokförare som varit i sydamerika, undrar om han jobbat på "Dödens Järnväg" mellan Bolivia - Amazonas?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 20:40   #92
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Fantastiskt lok björnl!
Jag tycker det ser jättebra ut - man märker inte att det eventuellt saknas något i animeringen (uppriktigt sagt - det syns inte alls för en amatör som jag). Både farten och dragkraften verkar bra också.
Två timmar ungefär mellan Linghed och Norrsundet lär det ta med DONJs högsta hastighet av 40km/h....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 21:20   #93
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Fast dom var ju tre

Hej

Enligt min paroll att mjölka en modell maximalt så passar jag på att
lägga ut två lätt reskinnade varianter, nämligen No 3 Näs och No 4 Carlsfors.

För dom måste vi ju också ha. De delar allt med Norsundet utom loket.

No 3 Näs är en skitgris som inte ens får ha skylt på pannan, för det hade den inte det finns det bilder på.

No 4 fröken Carlfors har fortfarande kvar en del av sin forna glans och anser sig följaktligen en smula för mer än sina lortiga bröder.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (168.0 KB, 200 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-09-19 klockan 21:23.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 22:26   #94
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Snyggt jobbat .

Ni "smalspårare" ställer ju till så att man blir tvungen att bygga både 600 & 891 mm-banor oxå, nu när det börjar rammlar in lite svenskt rullande .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 22:20   #95
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Animationsvåndor igen

Håller på och försöka förstå hur man gör det här med en animerad slidstyrning.

Kan rapportera att det mesta rör på sig... bara inte som jag vill.

Framför allt är de den vertikala exenterlänken (?) heter det så, som inte alls gör som jag tycker den skall.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2011-09-30 21-49-33-74.jpg (280.8 KB, 166 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 22:39   #96
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Animationsvåndor igen

Håller på och försöka förstå hur man gör det här med en animerad slidstyrning.

Kan rapportera att det mesta rör på sig... bara inte som jag vill.

Framför allt är de den vertikala exenterlänken (?) heter det så, som inte alls gör som jag tycker den skall.

MVH / BjörnL
Det borde funnits en lag emot ånglok med utvändiga cylindrar och därmed slidstyrningar.... snacka om förenklad animation om alla såg ut som E loken..
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 08:14   #97
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Det borde funnits en lag emot ånglok med utvändiga cylindrar och därmed slidstyrningar.... snacka om förenklad animation om alla såg ut som E loken..
Gissa varför jag började med E loket???

Nästa projekt är också ett ånglok med INVÄNDIGA cylindrar

Sen kanske jag VÅGAR mig på ett YTTER cylindrigt ånglok.

Lycka till Bjornl!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 08:31   #98
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag tycker att det huvudsakligen ser ut som två problem.

1. Du har lyckats få med även löphjulen i exporten av huvudboggien.
2 Du har inte centrerat boggierna kring den punkt som motsarar attachment punkten.

Det verkar som om någon lyckats plocka bort inläggen som jag svarade på.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2011-10-01 klockan 08:34.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 21:34   #99
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Du skämtade inte om att Norrsundet var törstigt i denna version inte!
Jag gick från 30% till 4% vatten genom att avgå från Ockelbo station till överfarten av stambanan - en sträcka på mindre än 1km....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 21:41   #100
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Du skämtade inte om att Norrsundet var törstigt i denna version inte!
Jag gick från 30% till 4% vatten genom att avgå från Ockelbo station till överfarten av stambanan - en sträcka på mindre än 1km....
Jag har ett minne av detta från nåt av mina ånglok, men kommer inte ihåg vad det var, men jag tror Korvtiger redde upp detta, har säkert med enginespecen att göra!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 21:59   #101
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Det borde funnits en lag emot ånglok med utvändiga cylindrar och därmed slidstyrningar.... snacka om förenklad animation om alla såg ut som E loken..
Till tröst kan jag säga att jag tyckte precis som du i början men den första
slidstyrning jag byggde var en Walschaert till GSJ 1, 2007. Den vill jag väl inte ta som nåt paradexempel men det var helt och hållet Paul Hobbs förtjänst att den överhuvudtaget blev till!

Om du behöver assistans med t.ex. Malletboggier så tveka inte att mejla! Du lär dig ju så snabbt så man knappt hänger med! Big Boy på DONJ eller hur, fast i något mindre skala?

Nå ja, en "Big Boy" klämmer man inte fram hur som helst, speciellt inte för smalspår!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg big boy.jpg (190.0 KB, 95 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 22:46   #102
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag har ett minne av detta från nåt av mina ånglok, men kommer inte ihåg vad det var, men jag tror Korvtiger redde upp detta, har säkert med enginespecen att göra!?
Det här med vattenförbrukning verkar vara knepigt, jag tror att det beror på att jag kör med någon mellanting mellan en 2.5 specs och en 2.9 specs. Någonting skumt har hänt med sättet att mäta vattenvolymen i rundpannan, i 2.5 så skulle enheten vara liter och dessutom skulle den justeras enligt någon formel i CCG (jättebra att ha inputs som måste justeras för att loket skall få realistiska gångegenskaper...) I 2.9 är enheten bytt till kvm, alltså 1000 gånger mindre tal. Det kan ha varit så att om du använder min enginespecs så har jag version 2.5 men har använt enheten kvm, då tar de ca 3 liter vatten man har i pannan slut ganska fort. Men det är bara en gissning, det finns flera ologiska tal och enheter som kan spöka.

Jag har dock inget minne av att jag gjort något åt detta på mina enginespecs åt dig Lan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 23:15   #103
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Till tröst kan jag säga att jag tyckte precis som du i början men den första
slidstyrning jag byggde var en Walschaert till GSJ 1, 2007. Den vill jag väl inte ta som nåt paradexempel men det var helt och hållet Paul Hobbs förtjänst att den överhuvudtaget blev till!

Om du behöver assistans med t.ex. Malletboggier så tveka inte att mejla! Du lär dig ju så snabbt så man knappt hänger med! Big Boy på DONJ eller hur, fast i något mindre skala?

Nå ja, en "Big Boy" klämmer man inte fram hur som helst, speciellt inte för smalspår!
Nu har du väl ändå svarat på fel post Lan? Du menar förståss björnl!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 12:29   #104
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Tack för alla olika svar.

När det gäller drivboggien och slidstyrningen är den mycket bättre nu.

Jag behövde bara göra om bones,en på rätt sätt på den strulande sidan så blev det bra.

Att bara kopiera dom från väster till höger sida var ingen bra ide.

När det gäller vattenförbrukningen verkar det vara vattennivån I PANNAN som syns i vatten i % listningen när man kör i CABview.

Man kan i alla fall fylla på med Matarventilerna och hålla en lagom nivå har jag upptäkt .

Vattenvolymen i tankarna verkar var en helt annan sak.

så nu verkar det mesta fungera som det skall.

MVH / björn L
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 16:20   #105
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
När det gäller vattenförbrukningen verkar det vara vattennivån I PANNAN som syns i vatten i % listningen när man kör i CABview.

Man kan i alla fall fylla på med Matarventilerna och hålla en lagom nivå har jag upptäkt .

Vattenvolymen i tankarna verkar var en helt annan sak.
Stämmer bra att det är vattnet i pannan som visas i procent. Den skall vara någonstans runt 70-80%, inte under det och ogärna över det. Injektorer heter de ventilerna man matar pannan med vatten med under gång (Matarvattenpump är en fristående pump som matar pannan med vatten) Skall du kolla vattenståndet i tankarna så får du högerklicka på loket (eventuellt med ctrl nedtryckt) för att få upp propertyrutan där du kan se lasten, dvs vattnet och hur många liter du har kvar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009