![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
|
![]()
Fattar inte mycket av hur ni trollar, men förstår konceptet och kan bara bli imponerad. WOW!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nja, trolleri är det inte, bara massa rutin som vi fått på vägen! Här är en vagn som fatiskt finns? Anten Gräfsnäs Järnvägs vagn nr 120, fd. SJ 100330, inköpt i småland. Som ni märker har jag börjat beträda den "smala vägen". Vagnen var lättgjord av Hs-vagnen, skala bort onödigt, krympa till 891mm-norm och texturera om med ny textur, en dags jobb.
Pellerins margarinfabrik låg i Olskroken när jag var ung. Pellerins var stort innan Bregott och Milda fanns.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Mitt sökande efter den optimala vagnen fortsätter. Putsat lite till på Pellerin-vagnen och den uppför sig riktigt bra nu. Sen lyfte jag över en av SGGJ Kalkvagnar och skalade om till 891 mm spår och lastprofil och då återkom det gamla problemet med lasten 1 km under jord. Vagnen syns inte i 3D-fönstret i Surveyor, att sätta "use-parent-bounds" till 1 på lasten hjälper inte i TS2010 utan man får tillverka en särskild "preview-mesh" för 3D-fönstret. Annars inga problem med generiska laster. Några bilder från dagens experimenterande:
1. Kalkvagnen lastad och med alla luckor öppna. 2. Pellerin-vagnen med kött och mjölk i lasten, mindre ventiler och annat finputs. 3. Att mjölk innehåller kalk vet väl alla - men knappast på detta "set". Bilden visar ett kopplat s.k. enkammarkoppel med kulan slängd över haken för att förhindra ofrivillig "avkoppling" !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Imponerande vagnar Lan!
Jag är också väldigt förvånad över att Pellegrin funnits - trodde att det var någon form av skämt eftersom det rimmar på margarin... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
|
![]()
Kanske lite OffTopic?:
Jodå, fransmannen Edmund Auguste Pellerin hade en fabrik i Göteborg, alldeles intill järnvägen där. Huset finns kvar än i dag och används för småföretagare, dock ingen som tillverkar margarin. Kanske en målad vagn som passar just margarin är på gång? Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |