Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-19, 20:20   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Korvtiger, skall just till att justera littskylt och axeltryckskylt så det kommer lägligt.
Nej, Y blev ju ingen favorit, kanske mest för enmansbetjäningen men också för en dåligt underhållen Gölsdorfstyrning, som i Österrike fungerade väldigt bra! Sen var nog Yngve lite klen att dra längre lokaltåg som ju behövdes mer och mer. Lustigt nog var Säröbanans 5:a i drift till 1955 och tycks ha fungerarat bra in i det sista när ledningen insåg att enmansbetjäning blev tvåmansbetjäning, Lokförare + Eldare/konduktör.

Skickar lite data till dig ur boken om Säröbanan:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 22:51   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack Korvtiger, skall just till att justera littskylt och axeltryckskylt så det kommer lägligt.
Nej, Y blev ju ingen favorit, kanske mest för enmansbetjäningen men också för en dåligt underhållen Gölsdorfstyrning, som i Österrike fungerade väldigt bra! Sen var nog Yngve lite klen att dra längre lokaltåg som ju behövdes mer och mer. Lustigt nog var Säröbanans 5:a i drift till 1955 och tycks ha fungerarat bra in i det sista när ledningen insåg att enmansbetjäning blev tvåmansbetjäning, Lokförare + Eldare/konduktör.

Skickar lite data till dig ur boken om Säröbanan:
Enligt följande post på Järnvägshistoriskt forum, http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=91171 , så hade litt Y bara ungefär motsvarande 290 hk. Så jag kan förstå att det var lite klent.

När det gäller modellen så är den ytterligare en fantastisk modell på rekordtid.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 20:51   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Det tar sig. Y var ju SJ's klenaste loktyp och med sina futtiga 290hk kan jag förstå att de slopades tidigt. Jag är dessutom förvånad att loktypen klassas som tåglok och inte växlingslok. Det kanske var där som slidstyrningen gav vika, att man mot slutet satte in dem i växlingstjänst vilket sliter mycket på slidstyrningen som länkas om mellan sina ändlägen ständigt.

Sprang för övrigt på en sen bild på Y 990, tagen 1932 då loket bara hade 4 år kvar till slopning:
http://www.sikasbulletinen.se/res/In.../loket1932.jpg
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 21:04   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vilken härlig bild av Y med massa mässingknappsdekorerade potentater i förgrunden, märkligt att de verkliga hjältarna, lokföraren och eldaren, överhuvudtaget fick vara med på bilden! Det hade väl inte gått an idag?

Du har nog rätt med slidstyrningen, när denna "ynkliga" maskin inte orkade dra de allt längre lokaltågen så försökte väl SJ använda dom som växellok och då gav väl Gölsdorf upp andan kan tänka.

Upptäckte just att Säröbanans ånglok 5'' var en typ litt Å med Walshaerts styrning!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 21:26   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question 111020 Resans slut kanske?

Har gjort en del saker idag och loket har gått till Korvtiger för vissa justeringar av enginespec och Html-fönstret. Men Yngve uppför sig exemplariskt i tågtjänst som dessa bilder kanske ger bevis för, vagnen är en CF4 för att testa att övergångsbryggor, gaveldörrar mm. fungerarar. Vid stationsangöring öppnas sidodörrar och vissa fönster valbart lång tid och stängs sedan och tåget får "Klart ut", detta är inte möjligt utan Svenolovs excellenta skript!!!

Just nu väldigt nöjd med detta lok, får se vad vad Korvtiger hittar att förbättra?

Det blir väl lite refection åtminstone på vissa delar i slutändan!?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111020_0000.jpg (99.9 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111020_0001.jpg (118.9 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111020_0002.jpg (133.3 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111020_0003.jpg (120.0 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111020_0004.jpg (131.9 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111020_0005.jpg (133.5 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111020_0006.jpg (95.9 KB, 90 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 10:33   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Precis vad jag behöver till min rutt Södra Inlandsbanan då jag måste frakta en massa sl.... personal till gruvan i Persberg.......
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 21:54   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 111021 "Kaninfösarna", kuriosa.

Mitt bland alla vackra normalpogar och Norrlandsplogar dök nu plötsligt upp en ny typ som fanns på Yngve - "kaninfösare" eller "Skåneplogar", men det var små åttakantiga gjutjärnsplattor som väl dög till skjuta en och annan "kanin te sluta skjuta" av spåret men inte mycket mer!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111021_0000.jpg (101.2 KB, 58 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009