![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Men det var inte riktigt det jag funderade över utan det var snarare att om man lägger en ruta på marken och marken lutar så kommer väl typ en del av den att hamna under marken? Om jag då lutar hela modellen blir väl huset snett? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag tänkte bara på bilarna, med hus blir det ju knepigare. Då får man göra en separat nightmesh med lutning som en egen asset och lägga ut i backen och sen placera huset på det, det går säkert med blir väldigt pilligt.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Litet lok orkar inte få upp fem vagnar från Lingheds såg...
Mitt första försök att få upp en film på Youtube och resultatet är inte lysande men övning ger färdighet? http://www.youtube.com/watch?v=pE2hOpWwnmE |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Jag måste säga att erat DONJ projekt är en stor inspirations källa för mig!
Keep up the good work!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Just nu jobbar jag med att få till bibanan till Höstfäbodarna. Det är säkerligen 100 000 träd som satts ut. Kan också meddela att DONJ blivit ett antal baseboard mindre nu eftersom vissa helt enkelt inte behövs utan bara tar upp minne.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
normalspår_sj.jpg
Vad är detta? Normalspår på DONJ? Nej - det är SJ som är ute och provkör linjen Storvik - Ockelbo (som slutar cirka 7-8 km söder om Ockelbo i vår verklighet). Men vad sjutton har stallförmannen egentligen satt som dragare? SJ's pampigaste persontågsånglok framför godsvagnar?? Detta kan leda till löneavdrag.... I övrigt så kan jag meddela att vissa justeringar av linjen till Höstfäbodarna är av nöden - jag hade inte läst profetens (Rolf Stens) ord ordentligt och glömde därmed bort ett antal sidospår mm. Gudskelov finns viss vägledning även på nätet och inte enbart i böcker: http://www.historiskt.nu/smalsp/donj...n_nyabron.html PS. Tack lan och korvtiger för lok och vagnar. Spåret är av McGuirels tillverkning och jag är skeptisk till om det har rätt färg mm men det hade inbyggd banvall vilket jag ville ha då jag råkar veta att denna bana har en fin och ordentlig banvall - till skillnad från DONJ. Senast redigerad av spyfrog den 2011-12-21 klockan 22:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
De måste vi ju ha på DONJ, treskensspår alltså. Sträckan mellan Ockelbo och Wij kräver det.
Jag tänkte ut en ide om hur det skulle göras med dubbelspår fast en mesh där de två olika spåren ligger så att säga i varandra. Men någon hade redan tänkt ut detta för länge sedan upptäckte jag. Detta är Elvenors MAN6 spårpaket jag provar. Det blir lätt att göra ett DONJ treskensspår som passar till våra övriga spår och bilderna visar att det mesta fungrar jättebra. Men det finns ett problem, då en normalspårsvagn och ett smalspårslok står på olika spår så kan de inte koppla utan kör rakt igenom varandra. DONJ hade ju en hel del transporter av normalspårsvagnar från Ockelbo till Wij och tilbaks. Då använde de en normalspårig kopplingsvagn se bild. Då inställer sig frågan, är det helt omöjligt att scripta en vagn som rör sig på två spår samtidigt. Hm, det tål att tänka på.
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-01-16 klockan 21:14. |
![]() |
![]() |