![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Jag är beredd att bidra i mån av tid men mitt mål är att få klart DONJ under året....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Och jag säger som Spyfrog.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Och jag jobbar med mina banor och dom ska ut - men det tar lång tid.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Även jag vill vara med och bidra till rutten såfall.
Min förslag: Rutt: En bana som sträcker sig någonstan i mellan Sverige. Kanske med anslutande bibana? År: 1960-1970-tal, möjligen 80-tal. Årstid: hög sommar Hade gärna sett rutten elektrifierad så vi kan köra X9, X7 mm. När dom är klara. Samt användning av STW spåren med namn 4mNT Gråbrun A, 4mNT Sand osv.. Då det finns animerade växlar till dessa och spåren inte verkar allt för datakrävande. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Suveränt! Utse en ledare för projektet.
Citat rapid94. Citat:
Varför inte starta med DONJ? om upphovsmännen tillåter detta. Bygg vidare ut mot kusten (Gävle) som med fördel kan vara en annan tidsepok. Bygg sen kustbanan upp till Sundsvall. Från Sundsvall västerut till Östersund. Sen söderut igen via Ljusdal och Bollnäs tillbaka till Gävle. Mellan Ljusdal och Hudiksvall ska naturligtvis Dellenbanan finnas i sin egna tidsepok. Från Östersund finns inlandsbanan med korvtigers semaforer norrut mot Vilhelmina Jokkmokk och Gällivare, samt söderut till Mora via Sveg. Utopi kanske, men det är vad jag vill se.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2012-02-10 klockan 00:38. Anledning: stavfel som vanligt i stridens hetta:-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
![]() Jag är absolut positiv till att vi kan använda DONJ som utgångspunkt. Spyfrog måste svara för sig för jag har inte frågat honom. Det löser då ett av de problem som ni säkert insåg att vi brottades med. Vi avser bygga klart DONJ och kan inte splittra oss för mycket. Men om vi gör på detta viset så är ju allt det material vi bygger för DONJ på samma gång användbart här. Och korsninagarna med Norra stambanan och ostkustbanan är ju områden som behöver samma landskap, hus och objekt. Geografiskt så hör ju banorna till samma region så hus och byggander passar ju in, och vi kommer att producera mångsa sådana till. I DONJ,s värld är det ju ständigt 1935 eller så men om man säger att, den föreslagna bana i heuvudsak är på 1960 talet utseendemässigt. I alla fall i Ockelbo och Hamrånge/Åbydal där DONJ ansluter till norra stambanan och ostkustbanan så skiljer det sig inte så mycket mellan ett 1930:tals och ett 1960 talsutseende. DONJ:s grundbult är ju att den skall gå att köra multiplayer någon gång och allt skall vara nedladdningsbart från DLS så de delar, dvs. DONJ och just kring anslutningspunkterna med de övriga banorna behöver i så fall ha assets som finns på DLS.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
![]() Vi behöver en Svensk "Route" att samlas kring, utveckla, förfina och samarbeta med! Tidsepoken är rätt ointressant, det mesta går att lösa med "Layers". Man bör ha en basbana med landskapet, sen kan man göra spårsträckningen i layers för olika tidsepoker och allting annat även tidsepokanpassat. Tekniken med Layers har vi nog underskattat, men där finns stor potential! Ack ja, det blev lite tankar från roten igen.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Skillnanden mellan 1930-1970 var dock ur DONJ synpunkt inte stor - till stor del är det samma vagnar och lok som trafikerar 1969 som det var 1929... det är bilarna som ändras samt att Ockelbo växer som skiljer sig.... samt att stambanan och Ostkustbanan slutar trafikeras av ånglok, elektrifieras och kör med D och sedan Da lok och till slut Rc lok. Jag vet inte vilken tidsperiod som är mest intressant för folk att bygga här. Jag har en känsla av att många är lite yngre och därmed kanske vill bygga modernt och köra Regina och X40? Många vill ju gärna köra det de växt upp med - det är väl bara vissa av oss som är lite felkodade så vi väljer äldre tider. ![]() En fråga som jag ställer mig är om det kanske inte vore lättast att utgå från BHJ och modernisera denna? Upp med kontaktledning över hela banan och du har något som kan motsvara modern tid ifall du slänger dit Regina som pendeltåg. Alternativt så har vi kvar bibanan utan el och kör Itino på den för moderna tåg eller Y7 om man vill vara lite retro. Huvudbanan elektrifieras och får en portal i vardera änden som kan skicka in lok för lite mera trafik. |
|
![]() |
![]() |