Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-25, 17:50   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nya rön!

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Sannolikt kan man få tillstånd att som i vårt fall använda modellerna som freeware i tågsimulatorer. Kollat lite på 3ds-hämta-hem modeller idag i annat sammanhang och de flesta påpekar att de inte får läggas upp i någon form på annat ställe, än med deras medgivande. Det gäller nog även i förädlad form så som i tågsimformat. Men, jag har svårt att tro att någon skulle säga nej faktiskt, har man än gång lagt upp en modell så är det formodligen för att det ska komma till glädje i ej kommersiella sammanhang. Så ser man bara till att ha med referenser till grundkällan, så blir nog ursprungsmakaren bara glad skulle jag gissa på.

Nästa sak som kan stöka till det för oss kan mycket väl vara komplexiteten på modellerna. Som Basse mycket riktigt påpekar, så kan det vara mycket jobb att få till det. Dessa modeller kanske (eller till och med sannolikt) har en helt annan division på antalet polygoner än vad vi önskar oss. Som kuriosa, jag hämtade hem en fotboll. Ja, en sån där rund ni vet, som ett antal människor springer o jagar på en gräsplan. (dom skulle ha flera bollar....) Den hade det blygsamma antalet av dryga 22000 polygoner, ungefär som mitt D-lok har just nu. Så, bara polygonstädning kan ta en kolossal tid.

Sen kan det ju mycket väl finnas objekt som kan passa som handen i handsken eller som sagt kan tjäna som master för en egen modell. Så möjligheten är intressant ändå, skulle vara kul om nån får en framgång i detta.
Efter Bengans "uppkastningar", i Trainz Download,av stora Stockholmbyggnader var jag tvungen att utforska dessa!

Resultatet blev följande:
  1. Modeller gjorda med "Googles Ketchup" är mycket polygonsnåla!!!
  2. Mängden texturer däremot är enormt!!!!
Jag dissekerade "Gasverksvägen Hjorthagen" som är en liten byggnad, för att se hur den var exporterad. Resultatet ser ni på bilderna! Men detta är nog ändå framtiden att framställa byggnader enkelt! Man kan ev. minska storleken på vissa texturer och få ned storleken ytterligare!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Polycount.jpg (104.0 KB, 194 visningar)
Filtyp: jpg Texturesize.jpg (158.5 KB, 196 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-02-25 klockan 17:53.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009