Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-25, 19:43   #1
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Har sketchup slutat att ha onödiga "invändiga" ytor på alla polygoner numera eller är det exportverktygen som förbättrats avsevärt på sistone?

Hus och annat fyrkantigt är sketchup rätt bra att använda men på grund av dess natur, mitt mellan solid- och ytmodelleringsprogram, är dess definition av en cirkel och andra "runda" föremål lite för exakt för våra syften.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 20:10   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

För hus fungerar det säkert helt okej. Det jag märkt när jag testat är att det skapas väldigt många extra verts, och texturen är lite speciellt lagt på modellerna.
Men ser man till att få bort allt "skräp" från modellen går det säkert helt ok om man också får tillstånd av skaparen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 08:32   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Analys av "Globen - by Stefan Larsson"

Förvisso ett vackert bygge men resultatet av min analys ger betänkligheter!? Bilderna får tala!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Polycount.jpg (112.1 KB, 177 visningar)
Filtyp: jpg Texturesize.jpg (203.2 KB, 178 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 19:47   #4
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Det du, det var inte dåligt "inpinkat" det
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 13:00   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Mera Ketchuperier!!!

På Google Sketchups Warehouse finns många snyggt gjorda byggnader, bl.a. Falköping Cenral, ett mycket fint och detaljerat bygge med mycket snygg texturering! Men, när man exporterar den till Trainz med Ruby Exportern så blir reslutatet nedslående. Begrunda dessa bilder och siffror så förstår ni nog att det är helt oandvändbart i Trainz. Det finns sätt att minska ner detta till rimlig nivå men jag tror ingen har lust för det är ett jättearbete!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg falk1.jpg (94.3 KB, 135 visningar)
Filtyp: jpg falk2.jpg (111.0 KB, 134 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 13:34   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
På Google Sketchups Warehouse finns många snyggt gjorda byggnader, bl.a. Falköping Cenral, ett mycket fint och detaljerat bygge med mycket snygg texturering! Men, när man exporterar den till Trainz med Ruby Exportern så blir reslutatet nedslående. Begrunda dessa bilder och siffror så förstår ni nog att det är helt oandvändbart i Trainz. Det finns sätt att minska ner detta till rimlig nivå men jag tror ingen har lust för det är ett jättearbete!!!
Det gäller väl inte bara Trainz, det är väl alla nuvarande tågsimulatorer som det blir mastigt för?

När man väl fått in modellen i sin 3D-miljö, med alla 300.000+ polygonerna och givet att den är måttriktig så har man ju en suverän bas att snabbt bygga upp en tågsimulatorvänlig ny modell, genom att använda den importerade geometrin som bas och snappa en ny modell till de vertex som redan finns på rätt plats. Det är ganska snabbt gjort.

Om texturen är användbar eller inte får man väl ta ställning till från fall till fall, men jag menar att det bör vara en suverän bas för att snabbt få en modell gjord jämfört med att bygga den från scratch. Nu utgår jag från att den importerade modellen håller en hög måttriktighet så man kan ta koordinaterna rakt upp o ner, annars spricker resonemanget.

Bara en stilla fundering, utan att själv ha importerat nått o analyserat.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 14:51   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Falköping Central revisited....

Gjorde ungefär som Mazz antydde med Falköping Central, kollade måttriktigheten och den stämmer väl! En av fördelarna med Sketchup är att det är lätt att sätta ut alla mått och sen ta Screenshot i de olika vyerna (Camera), top, front, back, left och right. Dessa vyer är lätt att göra en buildingbox av i byggprogrammet. Är texturerna bra, vilket dom var i detta fall (tack för det mirko!), så tar man screenshot på alla ytor och kan ta in dom i Photoshop och förfina dom och plocka ihop texturförlagor som sen minskas ned så mycket det går.

För bilder och ytterligare info följ denna tråd:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32124
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-03-02 klockan 14:55.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009