Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-29, 14:59   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av josu Visa inlägg
Skulle gärna vara med och utveckla destinationsskylten m. script och rules... Jättebra initiativ att bygga stationer! Blir nåt för t-banerutten!
jag har tittat på mcq's DASY (eg. DAISY = DAtoriserat InformationsSYstem) och det verkar vara enkelt uppbyggt, tyvärr analog klocka men det går kanske att fixa en digital ? Jag har även snickrat till en ny monitor som mer liknar tunnelbanans. Sen är bara frågan hur det skall skriptas ? Det blir vär en blandning från de två kanske?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120429_0000.jpg (115.7 KB, 151 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 19:45   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tunnelbanemonitor ???

Wobblat runt lite med Monitorn idag, utan några direkta framgångar, men, det går förmodligen att lösa!? Basen är en mesh som jag vill ha som "non functional MOsignal" med en eller flera texture-groups bland vilka man kan välja linjer, destinationer m.m. Hur man sköter avläsningen av kommande tåg är fortfarande ett mysterium för mig. Jag redovisar vad jag gjort idag så får väl andra tänka ut hur man ev. kan lösa detta:

De två första bilderna är en skiss på hur attachmentpunkterna ligger i meshen (endast framsidan - baksidan (01) är spegelvänd) samt visar de fält man kan göra texturegroups av.

När man försöker göra en MO-signal hoppar genast ett script-Error upp (bild3)

Möjligheten att införa ytterligare skyltning på den övre displayen är öppen för idéer (bild 4 är bara ett exempel)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Monitor.jpg (223.1 KB, 138 visningar)
Filtyp: jpg Monitor2.jpg (177.2 KB, 138 visningar)
Filtyp: jpg Error1.jpg (138.8 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg kamera.jpg (14.8 KB, 135 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 21:31   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ett sista inlägg för idag....

...om vi kan få ordning på texture-groups och script så råder ingen tvekan om att detta kommer att fungera!!! Tog bort script- och class-taggarna så länge och se det fungerar utmärkt som trackside, inga problem med utplaceringen längre, bara att spegla om man vill byta sida. (bilder!)

Nu krävs väl bara massa tänk hur vi får med scripten och hur vi får skyltningen att fungera samt det här med nästa tåg!!!???

Nu får ni sätta på "oppfinnarmössan", josu och Svenolov, så kanske vi har en tunnelbanemonitor en vacker dag !!??
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120429_0000.jpg (256.8 KB, 130 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120429_0001.jpg (242.4 KB, 128 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009