Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-15, 20:52   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Kan tycka det är lite underligt att ha en extra pult enbart för växling, vad vinner man på att slippa gå de 2 metrarna tvärs över hytten till andra sidan där förarpulten står?
Det man vinner på detta är sikt. Dels när man backar och dels när man har vagnar kopplade i den ända man kör från.
Det är alltid bra att kunna köra från båda sidorna vid växling. Speciellt i ett lok med två hytter skilda åt av ett maskinrum.

Annars kan jag bara bekräfta att fotpedalen är för sandning, och att de två andra sakerna på golvet (6&7?) är fotstöd.
Sedan så tycker jag att stolen ser väldigt lyxig ut. Jag tror att vårat lok i Falun endast har en trebent pall att sitta på.

mvh .... Mats
__________________

Senast redigerad av MatsH den 2012-07-15 klockan 20:55.
MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 21:43   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Hårdkodningen skall snart börja men...

först måste alla reglage och visare orienteras längs positiva y.axeln eftersom alla attachmentpunkter är orienterade på detta viset.
Reversern (körriktningsomkopplaren är rätt placerad men throttlen måste skruvas rätt.

Bild 1 visar hur a.throttle_lever resp, a, reverser_lever är orienterade i hytten.
Bild 2 visar hur reverser_lever är orienterad p.s.s. Helt OK!
Bild 3 visar hur throttlen placeras efter "Save selected as" från hytten. Inte alls OK!
Bild 4 visar hur man flyttar throttle_lever och a.throttle_lever till origo.
Bild 5.6 visar hur man tar bort a.throttle_lever och vrider throttle_lever rätt.
Bild 7 visar resultatet klart för export som throttle_lever.im

Detta får man genomlida med alla femtioelva switchar, levers och needles, så det tar lite tid.

Hoppas nån kan lära sig detta innan jag storknar och ger upp
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 19.jpg (78.0 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg 20.jpg (102.5 KB, 181 visningar)
Filtyp: jpg 21.jpg (41.7 KB, 183 visningar)
Filtyp: jpg 22.jpg (89.5 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg 23.jpg (59.1 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg 24.jpg (93.7 KB, 183 visningar)
Filtyp: jpg 25.jpg (107.2 KB, 184 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-07-16 klockan 21:46.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 23:03   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 872
Standard

Vilket jobb! Förhoppningsvis lär man sig något, till framtiden! Men det blir verkligen en snygg hytt!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 15:52   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Hytten har gått till betatest idag...

... lite kvar att fixa men det har flutit på förvånansvärt problemfritt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120718_0000.jpg (182.7 KB, 119 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 16:52   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Mmmmm

Verkligen delikat
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 17:56   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack för den bjornl ...

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Mmmmm

Verkligen delikat
... när jag vet vilka delikatesser du sysslar med vill jag ju inte ligga i lä (s.k. sporre). Här kommer en Körinstruktion till D-lokshytten i PDF-format så kan ni läsa "in er" medan mina betatestare jobbar sig svettiga i sommarregnet
Bifogade filer
Filtyp: pdf Körinstruktion till D.pdf (2.53 MB, 48 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 18:13   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Trippelmanometern visar trycket i kg/cm2, inte kPa.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 18:16   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Jag tyckte att det pratades om månader ang. att hyttprojektet skulle börja bli klart (jag trodde att man skulle hinna ha semestern överstökad innan du blev klar, hehe).
Tur att man inte har din almanacka, då hade man ju varit sisådär ett par tusen år gammal redan .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 21:21   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... när jag vet vilka delikatesser du sysslar med vill jag ju inte ligga i lä (s.k. sporre). Här kommer en Körinstruktion till D-lokshytten i PDF-format så kan ni läsa "in er" medan mina betatestare jobbar sig svettiga i sommarregnet
Nu hurrar jag LAn! I samband med test av BJ O-lok tog jag upp frågan om fönsterutsikt och om möjligheterna av att med ett knapptryck skifta mellan fönsterutsikt och hytten - en angelägen fråga för föraren av ett cablok. Vilket minne du har LAn! Första steget har tagits, när kommer nästa.?
Hurrar också över den kommande backspegeln.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 11:47   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ny version av Körinstruktionen...

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... när jag vet vilka delikatesser du sysslar med vill jag ju inte ligga i lä (s.k. sporre). Här kommer en Körinstruktion till D-lokshytten i PDF-format så kan ni läsa "in er" medan mina betatestare jobbar sig svettiga i sommarregnet
... efter omfattande revision
Bifogade filer
Filtyp: pdf Körinstruktion till D.pdf (2.05 MB, 39 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 10:54   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Genvägar...

... till Du hytthar jag tagit genom att helt sonika måla om D-hytten till
kommunalgrått, sätta in modernare stolar tack vare Marcus Gustavsson, sammt lite annat. Jag är lite trött på hyttbygge just nu så den får duga!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120721_0000.jpg (182.0 KB, 239 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120721_0001.jpg (187.2 KB, 241 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 19:54   #12
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... till Du hytthar jag tagit genom att helt sonika måla om D-hytten till
kommunalgrått, sätta in modernare stolar tack vare Marcus Gustavsson, sammt lite annat. Jag är lite trött på hyttbygge just nu så den får duga!
Snyggt även i kommunalgrått!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 20:44   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Försöker uppdatera 40-talsvagnarna ...

... som går sakta och lungt och tar tid men Bengan piggar upp mig med små anmärkningar om loken då och då, nu senast om det något kantiga Du-loket dom jag nu styckat upp ytterligare i hörnen (bara ett 50-tal polygoner extra). Får se om Bengan nöjer sig med detta ? I vissa vinklar och belysningar syns "hörnen" men alls inte lika markant som förut:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120723_0000.jpg (170.7 KB, 192 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120723_0001.jpg (189.1 KB, 193 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120723_0002.jpg (148.0 KB, 192 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120723_0003.jpg (181.1 KB, 191 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-07-23 klockan 20:46.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 21:57   #14
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ser betydligt mycket bättre ut nu med vänsterhörnet, mellan kortsida och långsida.
Före och efter Lennarts senaste ingrepp.

Med risk för förhalning, av 40-talsvagnarna. Så hittade jag en liten springa nu, vid vänsterhörn och tak efter ingreppet. Synd på ett så vackert jobb och lok, om nu detta skulle gå förbi.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20120723_0005.jpg (114.0 KB, 177 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120723_0006.jpg (145.4 KB, 174 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120723_0007.jpg (131.2 KB, 174 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009