![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
om FJ Motorvagn nr 2 (en del saxat ur Leif Elghs bok):
I samband med SJs övertagande i juli 1939 littererades motorvagn 2, felaktigt, som tung motorvagn och fick litt Xomd 1 nr 18, Misstaget kanske är blir förståligt om man betänker att SJs tjänstemän satt (på arschlet) i Stockholm och på bild ser ju "tvåan" rätt tung ut och med 105 hkr motor och "taskiga" bromsar så kanske den uppförde sig som en tung sådan. Vid revisionen 1941 upptäcktes väl misstaget då nån tjänsteman "lyfte ändan in i vagnen" och konstaterade misstaget. Nu fick gamla tvåan litt Yo 429 och målades samtidigt om enligt SJs "Motorvagnspalett" på den tiden. Kanske så här? :
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 885
|
![]()
Ser riktigt tjusigt ut Lennart!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Du är fantastisk lAn!!! På bara två dagar har du gjort en klass ett motorvagn
![]() ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Aha, den är alltså smalspårig ser jag på kopplet?
891mm eller kapspår? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... tror jag. Motorvagnen finns i två varianter - före revisiom (1936-41) och efter (1941-54). Hytten vet jag inte hur den såg ut så det är en hybrid plockad huvudsakligen från YBo6 vad gäller funktionen. Den duger gott att köra med i CAB-mode. Har "tweekat" lite i enginespecen som Korvtiger gjorde till Y6-generationen så att vagnen rör sig "värdigt". Ett antal "views" finns i hytten (Å´). Fungerande vindrutetorkare, ljus, slutljus, avgasrök m.m. Kommer strax i Download.
I Propertyrutan i Surveyor kan ni välja hur ni vill ha med baggagehyllorna fram och bak. Om ni väljer lastade hyllor kommer kopplen att "gömmas" inuti baggaget. Det är alltid välkommet med kommentarer, om nån orkar bry sig längre ???? Med den dåliga respons som är just nu funderar jag starkt på att lägga av. Ce la vie ! ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-08-31 klockan 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
|
![]()
En ånyo helt fantastisk skapelse. Otroligt läcker - valet av motorvagn är enligt min uppfattning mycket lyckad, och modellen är dessutom - liksom allt du åstadkommer - väldigt välarbetad. Det gladde mig mycket när jag såg att här fanns en interiör som var mycket realistisk och en hytt - förarmiljö - som trots vad du sade kändes helt unik. Och vindrutetorkare mm - kan det vara bättre. Igen - varmt tack för denna motorvagn. Är redan en av mina absoluta favoriter. Säger en som inte kan bygga sånt här, men väl köra och njuta.
"Torpet" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Apropå dålig respons - det är väl ungefär lika dåligt nu som alltid? Inte många som kommenterar mina trådar heller tyvärr. ![]() |
|
![]() |
![]() |