![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Sketsnyggt Lennart!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... när man bygger en hytt gör en yr i huvudet!!!
Jag använder metoden att tillverka alla reglage, knappar och visare direkt i hyttmeshen, Sedan skapar jag attachmentpunkter för alla och vrider och flyttar allt rätt. Därefter sparar jag varje detalj med attachmentpunkt som separata mesher (blir väl ett trettiotal ?). Dessa måste sedan flyttas till origo och justeras rätt i koordinatsystemet. Ett tråkigt sketjobb! ![]() Sen kan man ta bort själva mesherna från hytten. Vissa saker som, öppningsbara fönster med reglage, dörr med handtag, och stolar med uppfällbara armstöd gör jag som "animated mesh" med "selectionbox" ![]() Bild 1 visar "spindelväven" av attachments som jag numera alltid färgmärker efter funtion, annars vet man snart inte vilken som är vad. De blå är vridreglage som vrider sig runt z-axeln från y till x. De rosa är visare som rör sig på samma sätt. De gula är punkter som skall flyttas framåt ett 30 - 300-tal meter och på motsvarande sätt skall de gröna flyttas åt styrbord och de röda åt babord p.s.s. Dessa är tryckknappar som skall se ut att röra sig ned och upp parallellt med y-axeln. ![]() Bild 2 visar min egen "svengelska" namnsättning av attachments. ![]() Bild 4 visar att det går att hålla "polygonskräcken" på avstånd ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... är att det är mycket som trilskas. Jag undrade var de snyggt animerade stolarna, öppningsbara fönstren och dörren tagit vägen? Jo dom hade åkt till "himlen" med Elias. Men jag har tvingat ner dom på jorden igen! Vid första testen inuti Trainz ser man allt som blivit felvänt, felvridet, inte finns m.m. Det är nu striden med mitt tålamod kontra Aurans "idiocracy" tar sin början
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]() Citat:
![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
|
![]()
WOW,
![]() Nu när man ser hur du jobbar med denna hytt så blir man lite nyfiken på hur du öppnar dessa filer. Med vilket program öppnar du im-filerna med, för det är väl dem du använder dig av? Eller är det så att man måste ha tillgång till original-filerna för att fixa detta? Själv har jag 3DS Max 2010 och Gmax som 3D-program och i dem kan man ju exportera det man gör, men inte importera dem. Skulle vara kul att t.ex. att kunna modifiera lite till sig själv, än att bara använda sig Photoshop och lägga nya texturer på kanske lite dåligt huggna modeller, utan också att man även skulle kunna mejsla till dem lite granna... ![]() Hälsningar
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Eftersom detta är synnerligen kontroversiellt och jag bara använder det i nödfall tänker jag inte yppa denna "officiella" hemlighet men den är allmänt känd bland alla som bygger mycket. Men det ställer krav på moral och etik HUR man använder det. Att göra intrång i en konstruktörs im-filer får man bara göra med tillstånd, så därför är detta ämne TABU för min del
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |