![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Efter 12,5 kilometers resa från Mellerud har DVVJ anlänt till första stationen, Åsensbruk – en f d liten kommun som fram till 2009 dominerades av ett stort pappersbruk, fotboll och gröna ytor.
Stationen och posten finns kvar. Resan fram till Åsensbruk trasslades till ordentligt genom att strax före samhället övergick banan från en DEM-karta till en annan. Den nya DEM-kartan låg nästa 20 meter under den föregående. För att överbrygga höjdskillnaderna tillgreps en djup skärning. Resultatet blev att sträckan Mellerud-Åsensbruk inte håller verklighetens lutning (13 promille uppåt) utan snarare 1 promille. Men nu väntar andra bullar. Åsensbruk är avstampen för berg- och dalbanan DVVJ. Under de närmaste tre kilometrarna fram till Håverud bär det uppåt med 13 promille men med omväxlande nedförs- och uppförsbackar. Spännande körning. Nu väntar det dramatiska äventyret Håverud: två vägbroar. en järnvägsbro, en vattenbro, en kraftverksdam, en fors, ett kraftverk, en station, ett bruk, slussar och hus – allt i ett. Allt sedan min start i Trainz har Håverud varit det stora målet – från början en hopplös uppgift, nu hoppfull. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Jag tar mig friheten att posta i denna tråd, jag hoppas Nisse inte misstycker. Nisse undrade om jag kunde vara behjälplig med en liten akvedukt och jag håller på med en variant av akvedukten i Håverud. Den är lite bredare än orginalet för att kunna härbärgera Tor. När Nisse har byggt marken färdig så kan jag anpassa landfästena till Trainz vattenytor så det blir en snygg övergång. Sedan är det dags att texturera färdigt, bara själva akvedukten är någorlunda klar texturmässigt just nu.
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-10-21 klockan 20:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Nej Bjornl, jag misstycker inte.
Ska sanningen fram frågade jag Bjornl om han kunde hjälpa mig med en simpel ränna, möjligtvis med lite blå färg i botten. Två dagar efteråt låg ovanståender ränna i min dator. En bild sägs berätta mer än tusen ord, två bilder således dubbelt så mycket. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Snyggt jobbat Nisse & Björn
![]() Den där platsen borde ju K-märkas (om den nu inte är det redan ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Nu har Nisse fått lite uppdaterade grejer att bygga med. Västra landfästet börjar bli klart och det östra som är mycket mindre (i verkligheten en slussport faktiskt) skall få sig en duvning nu.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nu kan jag äntligen släppa tanken på akvedukten i Håverud. Ser väldigt lovande ut det ni gör !!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Projekt Håverud är färdigt. Det har möjliggjorts tack vare tre byggare:
Lan: Slussarna, ångfartyget Tor V, järnvägsbron och stationen. Bjornl: Akvedukten och 90 procent av alla byggnader. Vulcan: Dammen och kraftstationen. Transformatorerna har flyttats utomhus. DEM-byggandet har inte varit problemfritt: Akvedukten enligt ovan. Att placera in slussarna i rätt höjd och framför allt så att dess fyra olika vattennivåer inte kommer i kontakt med varandra – ett grannlaga arbete. Att utveckla slusstekniken i DEM-miljö har tagit många timmar. Att få brofundamenten på fast mark. Att i så stor utsträckning som möjligt efterlikna Håverud från brukstiden. Att anpassa nedre och övre sjöarnas nivåer till verklighetens. Det innebär en nivåskillnad på 10 meter. Slussarnas storlek gjorde att jag bara kunde använda två – 7 plus 3,5 meters stigning. Nivåskillnaden mellan sjöarna blev alltså 10,5 meter och prick på centimetern. Varje svensk bana med sjöar i närheten borde ha slussar. Att slussa är riktigt skoj och LAN:s slussar borde komma till riklig användning. Det är dom värda. Jag avser därför att göra en manual. Bilderna får berätta vidare: 1/ Förlagan – en anonym flygbild över detta enastående kommunikationscentrum där tre broar korsar en fors. 2/ Så blev det. 3/ Här visas nivåskillnaden på 10,5 meter prick tydligt. Just här är det ytterst känsligt eftersom de två nivåerna ligger någon eller några meter från varandra. Trainz´ grova vattenredskap försvårar. 4/ Järle station som Håverud. Återskapad enligt LAn:s anvisningar. Hoppas han blir nöjd. 5/ Vulcans kraftstation. Transformatorerna detaljrika. Han har även gjort dammen – en riktig höjdare. 6/ Slutligen en bild som visar vad jag själv varit med om. Ombord på s/s Storholmen upplevde jag samtidigt korsande tåg och bilar – och ett flygplan. På brons högra sida syns f ö min bil, som jag kört i över 40 års tid. Den har gästat Håverud många gånger. Nisse |
![]() |
![]() |