![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
![]()
Jag har byggt en förkortad version av Donj på 43 km som tar cirka 1,5 timmar att köra. Jag har behållit barnprofilen och bangårdarnas storlekar. Det är sträckorna mellan stationerna som jag har kortat ner. Banan har normalt en bredd på en till två basebords men på några ställen är det tre basebords i bredd. Jag tycker att jag ändock har fått med hur det ser ut runt banan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ser ut som en ny "DONJ-nova" blossat upp här. Nebo, varför inte ta kontakt med spyfrog och bjornl ? Ni kanske kan samarbeta på nåt sätt ?
Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
50fps.jpg
Jag skall kolla över hur brett vi behöver ha runt spåret - fördelen med att ha för mkt är ju att man enkelt kan kasta bort sen. Som det är nu så får jag över 100fps i hyttläge med Mallet lok samt 3 st helt ooptimerade träkolsvagnar på släp. Går jag ur hytten får jag mellan 45-50 fps. 80km/h är för övrigt ganska lätt att nå med Mallet loket... trafikchefen hade fått spatt. Vi samarbetar gärna med Nebo, hör av dig om du är intresserad. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
mycket fin bild på DONJ 12 med godståg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jag tror att ni gör helt rätt i att testa istället för att gissa och gå på vad andra säger.
Prestanda beror ju mycket på hur många och framförallt vilka objekt som används på dessa baseboards. Lita heller inte på ryktet om att speedtrees skulle döda prestanda, utan testa själva.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Vi kan rapportera att byggnadsarbetena har nu kommit till Jädraås på allvar. Vissa hus är klara men det finns många mer att göra. Inte minst lok och vagnverkstaden som skall ligga längst bort på bangården. Sedan måsta jag snart skaffa mig en vettig dator för jag har problem nu och det beror inte på banan (så mycket i alla fall) utan på att jag jobbar på en gammal bärbar dator med ett ruttet grafikkort.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Nu när björnl gjort en snygg båt med namnet Norrsundet så kanske vi måste erkänna hur själva orten ser ut i dagsläget...
norrsundet.jpg Som ni ser är det inte mtk gjort! Bangården är korrekt från Rolf Stens utmärkta bok (vår Bibel i detta projekt) men som ni ser är inget annat på plats. Mellan vattnet och järnvägen skall det vara en stor upplagsplats för timmer. Över denna skall det vara en rejäl kran - heter det "brokran"? Ett tips som skulle underlätta - tips på snygga kajer? Norrsundets kajer var i trä på den här tiden (alltså själva väggen ner emot vattnet) och ovanpå tror jag det helt enkelt var grus. Alltså, jag tror det var trä. Svårt att se på fotona. Idag tror jag det är betong men tänk på att vi avbildar sent 1920 tal |
![]() |
![]() |