![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Låter ju intressant Baloo. Jag har nog de flesta gratislok från dem och en del betallok. Men vilket lok är det du skriver om?
Uppdaterat Trainz? Vilket Trainz och vilken uppdatering? Men de lok jag skrev om gäller ju bara dessa som är med i Trainz från början. Jag har även köpt lok från tillverkarens hemsida, http://www.worldoftrainz.com/, men han kräver att man installerar ett speciellt tilläggsprogram för att loken skall fungera så jag upplevde det lite krångligt och köpte därför bara en gång. Men funktionsmässigt är ju dessa lok helt underbara. De är också de enda lok jag sett som har tysta dynamiska bromsar. Om jag använder dynamiska bromsar så går motorvarvet inte upp om jag bromsar kraftigare. Senast redigerad av CGD den 2013-02-16 klockan 12:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]() Citat:
Jag har faktiskt också köpt ett lok WOT. Men det har jag inte fått att fungera i 12:an. Så det får ligga i malpåse. Uppdateringen som jag skrev om är den som N3V själva skrev om i sitt nyhetsbrev. Det finns här http://forums.auran.com/trainz/conte...and-the-future. Den är inte utkommen ännu, men på gång tydligen. Och det verkade som det var en hel del som skulle rättas till. Men man vet aldrig.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn Senast redigerad av baloo406 den 2013-02-16 klockan 13:24. Anledning: Hittade länken och stavat som en kratta |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
|
![]()
En kort fråga emellan dessa långa och intressanta inlägg, kan man implementera denna "true/false" skript i original Rc4 loket? Dvs Aurans egna lok.
Nu när jag har köpt Cw-RCn så kan man faktiskt använda inbyggda RCn som "statist" (förmodar att aurans egna lok är liiite mildare när det gäller poly..) Mvh/Rekin Senast redigerad av Rekin den 2013-02-16 klockan 15:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Ljud:
Jag har hittat en stor script fil (100 kb) som bl.a bygger på egenutvecklad ljudfil och alltså INTE följer Auran standarden. Tack för ditt tips om ljudfils uppbyggnad, Sven-Olov, eftersom jag inte fick ihop det när jag studerade nedladdade koden. Jag fick då för mig att 2 diesel ljud var igång SAMTIDIGT, men nu vet jag bättre. Koden bygger på att: 1. Man räknar ut längden i sek för varje WAV fil. 2. Spar värdena i vektorer med djupet 8 = Throttle lägen. 3. Alltså 3 vektorer för resp Idle, Up, down mode. 4. ShutDown + StartUp WAV fils längd. Sen skapar man THREAD funktioner: En tråd för engine_monitor(), som bl.a tar reda på förändrat Throttle läge. En tråd för engine sound(), som i en oändlig loop spelar upp aktuell WAV fil beroende på aktuellt status i Engine tråden. Man använder World.PlaySound för att spela upp ljudet. Intressant är att man lägger in Sleep metoden i slutet av loopen. Sovtiden sätts till WAV length i sek-0.4 sek. Hur man kommit fram till 0.4 bygger väl på erfarenhet. Därefter hamnar man i loopens början igen och allt upprepas....... Shutdown/Startup WAV filer understöds naturligtvis också i oändliga loopen. Om du inte har emot det, så tänkte jag testa denna algoritm, Sven-Olov. Sen om jag får det att fungera är det ju en enkel match att ersätta World.PlaySound med dina PlaySoundScriptEvent(string) och StopSoundScriptEvent(string), vilket onekligen är ett elegantare alternativ. Lösningen vi tar fram bygger NATURLIGTVIS på enskilda individer med dieselmotorer, som jobbar oberoende av andra eventuellt aktiva diesel maskiner. Övrigt: 1. Baloo kom med ett intressant påpekande: ISOLATION vilket också borde läggas in i det vi håller på med. 2. Broms ljud. Varför inte? 3. Kommer säkert mer...... Samtidigt har jag ju fått in lite nya tips om vad som bör kompletteras i ångloken..... Man lär sig nåt nytt så känge man lever..... Kul! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Naturligtvis, vovven. Testa så mycket du vill. Sen plockar vi ut det bästa ur kakan.
Min lösning att använda Auran standard utesluter inte enskilda individer. Vi kan bygga upp ett "standardskript" som kan hantera båda alternativen. Då kan vi definiera vår egen standard, ljudfilsnamn som avviker från Aurans standard och nya taggar i config (extensions containern) som fyller våra behov. Detta standardskript läggs sedan i ett bibliotek (STL Script Library) som varje enskilt lok kan ärva. Det innebär också att det enskilda loket kan ha egna skräddarsydda funktioner (tillägg) i sitt skript. Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Nu fungerar ljudet vid uppstart och stopp av motorn.
Dock finns ännu många problem att lösa! 1.En dum fråga: Hur få igång YBo6 och T41 i CAB mode???? DCC mode fungerar. Vilken tangent skall jag aktivera? Tycker jag har provat "alla"? 2. Finns det någon som har en ljudsnutt när en rälsbuss startas upp resp stängs av? Behöver inte nödvändigvis vara i WAV format. Nuvarande filer spelar upp ett STORT diesel loks start/stop. Kanske inte så passande för en "liten" rälsbuss. Tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Har testat T41-an, som nu också fungerar med ljud på/av.
1. Ljudfilen för diesel lok är specialgjord för att matcha skriptet. 2. Samma sak gäller ljudfilen för rälsbussar. 3. Ljud för start/stop motor. 4. Skriptet understödjer max 3 rök källor, dvs samma antal som T41-an har. 5. Config filerna MÅSTE ändras avseende SMOKE taggarna. 6. Skriptet känner av typ av ljudfil: Auran standard eller specialgjord ljudfil. 7. Om ljudfilen är av Auran standard så kommer ljudfilen ej att behandlas av skriptet, utan av Aurans egen mjukvara. |
![]() |
![]() |