![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Snyggt jobbat så långt!
Några frågor bara... 1. Kan man göra en snabbstart så den inte går igenom någon starttest och att tågdata justeras per automatik? Det är ju bara en tågsimulator trots allt. 2. Många tester så är ATCn alltid inställd på 40-Km/h-gränsen när ingen annan takhastighet anges, är det förinställt på scriptet, eller är den beroende på banans sekundera takhastighet eller av en annan faktor? Skulle vara kul om man kunde bygga en bana där man har en annan sekundär takhastighet t.ex. 25-km/h.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2013-04-15 klockan 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Vad är 299 för tågegenskapskod =P ? De enda som används är 258 och 298 (222 grundtåg används endast om tågdata är ej inmatad med tågdata ska alltid matas in)
Retardationskontroll görs till 99% under gång och kräver då en trycksänkning på minst 0,6bar under 5s (+5s tillsättningstid) och sedan att du lossar ut innan du kollar av värdet. Jag vet att ATC även slutar räkna under 25km/h. Hur relevant en R1a är att göra i RW är väl kanske inte det viktigaste men kul att det funkar! När du stannar så ska ATC ge 00 i huvudindikatorn och stannar du efter mottagit ett försignalbesked vänta kör så kommer du få vänta 00 i förindikatorn. Möjligt i RW? Huvudledningstrycket i slutet ska inte understiga 3,5bar men det kanske också är RW's fel när den tömmer HL. Men att poängtera, sjukt bra arbete du gjort ![]()
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Hej!
Det var ju jättebra! ![]() Då måste jag lära mig ordentligt för att kunna hantera ATC:n. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Tack för kommentarer!
@Hqv: Tycker nog inte att du ska planera och tänka för mycket redan nu på hur det blir med ATCn på Jönköpingsbanan det är lite för tidigt än hehehe. Om alla signaler fungerar som de ska på banan så kommer det inte vara ett jättejobb att få ATCn att fungera. Vad gäller kurvöverskridande så är jag inte riktigt klar över hur det kommer att fungera(om det någonsin kommer att fungera) än men om jag spekulerar fritt så blir det troligtvis ett procenttal (som man får ange själv när man placerar ut baliser dvs olika kategorier) av lägsta av tavel- och banhastigheten. Att scenarion inte avslutats med perfekt hastighetsbetyg är ju redan kört med ATCn så att säga iom att den tillåter 5km/h överhastighet och RWs inbyggda tillåter 1km/h som inte kan ändras. @Adde: Funktionen att helt skippa ATC:n finns redan(därför används stoppassage knappen som en fiktiv startknapp, normalt går ATC igång då hytten aktiveras/környcekln sätts i). Tumhjulen ställer sig redan som det är nu på "rimliga värden" från start så normalt behöver inte dessa justeras om man inte vill. Väljer man dock att köra med ATCn på så får man nog räkna med att gå igenom vad som är brukligt vid ATC drift. Vi får dock se jag är ganska trött själv på starttesten efter att ha varit tvungen att gå igenom den varje gång något ska testas(och det är ju minst 25ggr per dag) ![]() 40km/h är inget fast värde utan det bestäms av minimum av tågets STH, restriktioner och banegenskaper så det kan mycket väl vara 25km/h istället. @Basse: Hmm 298 är grundtågdata enligt de pdf:er jag kikat på ivf? Finns det verkligen bara två? Det är ju en hel lista med olika egenskaper som kan kombineras i långt många fler "special" egenskaper för tåget än bara två. Är detta bara något skrivbordsalster som aldrig sker i verkligheten då? Special egenskaperna för tåget sätts väl som ett komplement till tågdata(inte antingen eller) dvs tågdata gäller tills det att en balis med PT-koder påträffas som överensstämmer med tågets och på så vis tvingar tåget att följa speciella regler. Är jag helt ute och cyklar? 299 är Normaltåg med 1 biten satt för specialegenskapen finntrimmad ;D Retardationskontrollen utförs precis som du beskriver trots att exemplet sker vid stillastående så kan det avläsas under gång om förutsättningarna under inbromsningen varit de rätta(med ändringen 4s+tillsättningstid eller hastighet under 25km/h). Relevansen av det hela tycker jag tvärt emot dig stor betydelse i RW där bromsvärden för vagnar är beroende av vem som har simulerat bromsarna på lok och vagnar dvs ofta godtyckligt ![]() Är medveten om 00 indikation vid stopp mellan för och huvudsignal och det ska vara möjligt att fixa hoppas jag! Att huvudledningstrycket går under 350kPa är nog mer ett resultat av usel psi->bar konvertering av klåparen som byggde Zss.. ![]() @Totte: Det behöver du inte om du inte vill, valet finns att skippa att slå på ATCn vilket kan vara skönt om man bara vill ha en lugn och skön tur utan en massa pipande och blinkande ![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. Senast redigerad av Mawkish den 2013-04-15 klockan 21:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Det är möjligt att någon situation kräver andra tågegenskapskoder än 298 och 258. Men för all normal trafik används 298 respektive 258 för Stax D. Det fanns planer på att ta fram många olika tågegenskapskoder beroende på tåg och de går att mata in t.ex. 482 då ATC är programmerad för det men de används aldrig. Det som händer är att ATC kommer leta efter prefixbaliser som stämmer med tågegenskapskoden och kommer aldrig stöta på någon.
298 är alltså "standardtåg" medan 222 är grundtåg som ATC använder för övervakning och det är ett "tungt tåg med kass broms, långt som bara den men med kort tillsättningstid. 222 går direkt över till 298 när du trycker på inmatningsknappen. *Reserverar mig för fel ![]()
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Sedan undrar jag mest över om hur du ska komma underfund med en lösning där man inte behöver vara i hytt-läget hela tiden för att hålla koll på ATC-panelen, utan att delar av informationen kan ges ändå, när man är i passargerarvyn eller fågelvyn etc. Jag föredrar att se loket rulla snarare än att se hyttvyn. speciellt på tåg där hytter inte är kompletta.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Fantastiskt bra jobbat Fredrik!
![]() Ser verkligen fram emot att rulla runt med detta det kommer göra enormt mycket för simuleringen! *hmmpf* Om man kanske skulle lära sig 3Ds max också vid sidan av maya och börja exportera lite modeller man har liggandes som skulle passa bra med din ATC! ![]() |
![]() |
![]() |