![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Får man fråga hur du genererar texturer? Låter som ett enkelt sätt att kunna byta ut lite suddiga, otydliga texturer (träpaneler tex) mot lite tydligare och kanske verkligare.
Och visst, förstår att det kanske blir lite lite svar, men jag antar att det är som du säger.. går ju dock alltid att utrusta loket med bufferts och skruvkoppel och använda som något brukslok i Sverige ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jag skall försöka göra lite Trainz specifika tutorials någon gång efter Jul och Nyår. Det är ju ganska mycket som är relativt nydanande mot hur man brukar arbeta med modeller till Trainz som ligger bakom det här och en del andra byggen jag håller på med.
Om du är nyfiken på textureringen så kan du titta på ganska många tutorials ifrån Allegoritmics som har kodat substance designer här: http://www.youtube.com/user/Allegorithmic När jag väl släpper loket kommer jag också att lägga ut alla källfilerna, både till texturerna och 3D modellen. Vad gäller koppel så är det nuvarande modellerat av mig som en del av modellen, men det går naturligtvis att plocka bort om man skulle vilja. Se ovan vad gäller tillgång till 3D filerna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Att skapa LOD mesherna var mycket mindre arbete än jag hade väntat mig. Det tog ca 3.5 timmar och mycket av jobbet kunde göras med decimerings modifieraren i Blender.
Med LOD enligt nedan är det svårt men inte omöjligt att se övergångarna i trainz. Det som märks mest är när jag tar bort fönsterna till LOD4, men även det får man titta efter så jag tror att det får vara. LOD0: 11112 Trianglar LOD1: 7802 Trianglar LOD2: 3086 Trianglar LOD3: 1500 Trianglar LOD4: 74 Trianglar Kod:
version 1.0 offset = 0.01; calcpoint = center; multiplier = 1.0; animationCutOff = 0.12; renderCutOff = 0.00; attachmentCutOff = 0.05; mesh("0.05") { name="whitcomb50-lod4.im"; } mesh("0.12") { name="whitcomb50-lod3.im"; } mesh("0.25") { name="whitcomb50-lod2.im"; } mesh("0.5") { name="whitcomb50-lod1.im"; } mesh("1.0") { name="whitcomb50.im"; }
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Om någon får för sig att använda detta some exempel:
Ändra attachementCutOff enligt nedan, annars blir loket utan boggier mellan det att attachement tas bort och LOD4 laddas. attachmentCutOff = 0.04;
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Det är nu bekräftat, det är inte en vampyr vi har att göra med.
Dvs loket kastar nu skuggor, både på sig själv och på marken.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Tjusigt Per
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Oj, riktigt riktigt snyggt ju!!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |