Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-10, 08:58   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag skall försöka göra lite Trainz specifika tutorials någon gång efter Jul och Nyår. Det är ju ganska mycket som är relativt nydanande mot hur man brukar arbeta med modeller till Trainz som ligger bakom det här och en del andra byggen jag håller på med.

Om du är nyfiken på textureringen så kan du titta på ganska många tutorials ifrån Allegoritmics som har kodat substance designer här: http://www.youtube.com/user/Allegorithmic

När jag väl släpper loket kommer jag också att lägga ut alla källfilerna, både till texturerna och 3D modellen.

Vad gäller koppel så är det nuvarande modellerat av mig som en del av modellen, men det går naturligtvis att plocka bort om man skulle vilja. Se ovan vad gäller tillgång till 3D filerna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 16:07   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Dags att köpa en trisslott, LOD blev rätt på första försöket.

Att skapa LOD mesherna var mycket mindre arbete än jag hade väntat mig. Det tog ca 3.5 timmar och mycket av jobbet kunde göras med decimerings modifieraren i Blender.

Med LOD enligt nedan är det svårt men inte omöjligt att se övergångarna i trainz. Det som märks mest är när jag tar bort fönsterna till LOD4, men även det får man titta efter så jag tror att det får vara.

LOD0: 11112 Trianglar
LOD1: 7802 Trianglar
LOD2: 3086 Trianglar
LOD3: 1500 Trianglar
LOD4: 74 Trianglar

Kod:
version 1.0

offset = 0.01;
calcpoint = center;
multiplier = 1.0;                
animationCutOff = 0.12;
renderCutOff = 0.00;
attachmentCutOff = 0.05;
mesh("0.05")                      
{
  name="whitcomb50-lod4.im";    
}
mesh("0.12")                      
{
  name="whitcomb50-lod3.im";    
}
mesh("0.25")
{
  name="whitcomb50-lod2.im";
}
mesh("0.5")
{
  name="whitcomb50-lod1.im";
}
mesh("1.0")
{
  name="whitcomb50.im";
}
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lod0.jpg (195.3 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lod1.jpg (165.1 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lod2.jpg (137.5 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lod3.jpg (145.9 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lod4.jpg (165.0 KB, 118 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 16:22   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Om någon får för sig att använda detta some exempel:

Ändra attachementCutOff enligt nedan, annars blir loket utan boggier mellan det att attachement tas bort och LOD4 laddas.

attachmentCutOff = 0.04;
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 19:27   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det är nu bekräftat, det är inte en vampyr vi har att göra med.

Dvs loket kastar nu skuggor, både på sig själv och på marken.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (103.2 KB, 108 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 19:51   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Tjusigt Per .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 19:59   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Oj, riktigt riktigt snyggt ju!!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 01:24   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Arbetet går vidare, har mest petat med texturgenereringen i kväll.

Bland annat stöd för att lägga in märkning som automatiskt speglas till båda sidor av loket, och möjligheten att lägga på lite rivna kanter och blankare yta för att simulera en klisterdekal. Alternativt låta märkningen se målat ut och bara mappas på rätt ställe.

Tanken är att man skall kunna använda substance player för att göra enklare ommålningar, lite som paintshop var tänkt en gång i tiden. Man kommer alltså att kunna välja färger, lägga in märkning och välja vädringsgrad den vägen. Den ommålningen ni ser på bilden tog ca 15 minuter att göra när väl ramverket fungerade.

Jag har även lagt in en automatisk generering av vintertexturer, denna är baserad på world space normals, och bör anpassa sig automatiskt till i princip vilken vettigt mappad mesh som helst.

Fortfarande en del pill kvar med LOD, texturer och buggfix.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (138.7 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg progress1.jpg (168.6 KB, 80 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009