![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej LAn!
Som ett exempel på dubbelspårig tunnel sänder jag en länk om utformningsprinciperna för Södertunneln i Helsingborg. I pdf-filen finns enkla och tydliga måttangivelser för bredder och höjder i tunnlar för dubbla spår. Vänligen
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag har gjort en dubbelspårstunnel som fungerar men det är mycket pill att sätta kontaktledningen och sen spåret så det blir snyggt.
Vi får se hur och om vi går vidare !? En bild så länge:
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hej LAn!
Tackar för fin bild! Det ser mycket lovande ut. Hoppas du orka fortsätta. När du gjorde den dubbelspåriga tunneln, vilken förlaga använde du som mall för bredd och höjder? Vänligen
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Lite av varje! Varsågod och mät!
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Hej LAn!
Jag ger mig. You are the king! Vänligen
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
... av dubbelspårstunnlar och tillhörande bergskärningar samt uppdatering av enkelspårstunnlarna står för dörren.
Nils har gjort en fin manual som beskriver hur man riggar dubbelspårstunnlarna. Den duger för enkelspår också som är mycket "enklare" att rigga. Nyheten med tunnlarna är den s.k. "korallormen" som markerar var kontaktledning och spårmitt skall placeras. Dubbelspårstunnlarna har en kontaktledning med fästen endast på ena sidan. Nils manual ger tipps om hur man riggar tunnlar på plan mark - hur man går tillväga på sluttande och kuperad mark blir föremål för utredning av vertexjustering, tunnelknivslipning m.m. men Nils har hyfsad koll på detta !