Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-16, 15:25   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Att det blev stackdump och tågen blev stående i portalerna var nog inte så konstigt, de inbyggda Portalerna var vers. 2.0 ! Jag laddade ned en ny portal för TC (vers. 2.7 som var den modernaste som fanns) och gjorde om till vers. 3.3.

Nu fungerar allt i evighet (amen). Suttit med Alt-Shift nedtryckt i flera timmar och sett slumpade tåg komma och gå i 15 minuters intervall.

Wollsjö lever - länge leve Trainz
Kul att det går framåt för dig. Många funktioner, som man hinner glömma bort. Då man håller på med något helt annat, som att kladda om andras prylar och i ditt fall, en massa byggen åt oss andra.

En nyfiken fråga om portalen. Själva har jag ledsnat lite grann på portalerna p.g.a. att när man skickar in en vagn som tillhör en texturegrupp, så kommer den allt som oftast ut med en ny texture ur portalen. Hur funkar den allra senaste som du har laddat ner och uppdaterat. Är det fortfarande samma problem som att t.ex. en Ramlösa går in och ut kommer den som en Chiquita eller vad som nu fanns i texturegruppen.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-05-16, 17:41   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det vet jag inte för jag använder 2 portaler i varje ände. En som slumpmässigt producerar tåg från ett antal förutbestämda consists, den andra bara "sväljer" alla tåg som går in i dom. Jag kan skicka dig den portal jag uppdaterat så kan du testa. Möjligen om man skapar consisten ute på banan och väljer texturer m.m. och sen sparar dessa consist och väljer bland dem när man sätter upp produktionen av tåg i portalen ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-16, 17:55   #3
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej!

Har upplevt samma sak med de inbyggda portalerna som Bengan. Särskilt irriterande är att flera olika typer av lok, både ång-, el- och diesellok, förlorar sina plogar eller andra attribut man angivit i "texture-groupe", vid återkomsten från en portalvistelse. Det vore en välgärning om uppdaterade portaler kommer tillrätta med detta problem.
Använder TS 2010.

Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-16, 19:58   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det vet jag inte för jag använder 2 portaler i varje ände. En som slumpmässigt producerar tåg från ett antal förutbestämda consists, den andra bara "sväljer" alla tåg som går in i dom. Jag kan skicka dig den portal jag uppdaterat så kan du testa. Möjligen om man skapar consisten ute på banan och väljer texturer m.m. och sen sparar dessa consist och väljer bland dem när man sätter upp produktionen av tåg i portalen ?
Gjorde ett test med att skapa ett par Consister på Portalen som du skickade.
Tyvärr, så uppträde den Portalen på samma sätt. En texture ut och en annan in. Själva problemet med vagnarna går väl att lösa, genom att stuva om dom olika texturegrupperna med t.ex. enbart Ramlösa i en, Chiqotita i en annan, Findus i en tredje O.S.V. Men värre är det med loken som ekv beskriver.

EDIT: Consisterna sparade jag ute på banan med enbart samma texture på ett flertal vagnar och sedan valde jag dessa i Portalen. Så Consisterna är ej gjorda i Portalen.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2014-05-16 klockan 20:02.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-16, 21:10   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nej det sitter väl i portalskriptet som inte är gjort för att hantera texturegroups, kantänka?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009