Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-29, 11:58   #1
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Var/är förstaklassvagnarna märkta överhuvudtaget för att visa att det är första klass?

Idag är vagn 1 och vagn 2 alltid förstaklass och vad jag minns har det alltid varit så. Åtminstone har vagn 1 alltid varit första klass. Jag har sökt efter bilder på nätet men hittar inga där förstaklassvagnarna är märkta med någon rand för att visa att dom är första klass. Vagn 1 är ju alltid den vagn som går närmast drivenheten så jag är inte säker på att dom kände att den behöver märkas ut då den alltid befinner sig på samma ställe oavsett färdriktning.

Jag kan dock ha fel ang märkning.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 18:56   #2
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

  • @Henrik
    Ja...alltså, jag menar, det finns väl bara ett ljud som x2an ger?
    Tänkte du dig något specifikt? (Jag förstår nog dig fråga fel)

  • @Micke
    Kanske efter release

  • @Hawk
    Det kan vi nog ordna.

  • @jeppe
    En testrutt som jag gjorde förra veckan

  • @AlleDahlle
    Klart!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-07-29 klockan 18:57.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 22:58   #3
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

  • Kungfisk: Jag menade bara ifall du skulle spela in X2ans ljud eller använda något annat ljud?
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-30, 00:08   #4
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik L Visa inlägg
  • Kungfisk: Jag menade bara ifall du skulle spela in X2ans ljud eller använda något annat ljud?
Aaah. Jag tror att det kommer att bli en blandning. Mest för att vissa ljud kan vara mycket svåra att uppta.
En annan faktor är också hur RW använder filerna. Den här biten är vääääldigt dåligt dokumenterad.

Nu råkar det vara så, till vår fördel, att jag har jobbat som ljudtekniker så det kommer lösa sig fint
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-30, 00:22   #5
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Aaah. Jag tror att det kommer att bli en blandning. Mest för att vissa ljud kan vara mycket svåra att uppta.
En annan faktor är också hur RW använder filerna. Den här biten är vääääldigt dåligt dokumenterad.

Nu råkar det vara så, till vår fördel, att jag har jobbat som ljudtekniker så det kommer lösa sig fint
Du verkar vara lite av ett proffs på det mesta
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 18:22   #6
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Aaah. Jag tror att det kommer att bli en blandning. Mest för att vissa ljud kan vara mycket svåra att uppta.
En annan faktor är också hur RW använder filerna. Den här biten är vääääldigt dåligt dokumenterad.

Nu råkar det vara så, till vår fördel, att jag har jobbat som ljudtekniker så det kommer lösa sig fint
Kungfisk, var har du tagit vägen? Hur går de med X2an?
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 20:26   #7
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Jag och Zaphr jobbat hårt med skript och simulering. Kanske inte lika intressant att visa upp bara

Jag har jobbat i stort sett enbart med lutningen i veckan. Att få vagnarna att
luta är inte svårt men att luta rätt och vid rätt tillfälle är. RW vet inte om nästa kurva går åt höger eller vänster...vilket som ni kan
förstå erbjuder på en buffé av komplikationer.

I bilden nedan kan ni se ytterligare ett ganska tråkigt besvär. Hyttkameran är
inte skriptbar vilket ger oönskad effekt när manövervagnens hytt lutar.
Här kör jag extra snabbt för att uppnå så nära maximal lutning som möjligt.
Jag tror....tyvärr, att vi skeppar x2an utan "interiör"-lutning. Dock, utifrån ser
det fint ut

Zaphr jobbar med bromssystemen och vi kommer så smått börja med ljudet inom kort

Lutning.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 21:01   #8
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Personligen måste jag säga att effekten i hyttens ser riktigt cool ut.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 21:27   #9
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
...en buffé av komplikationer.
Så trevligt!

Hur lutar X2:an i verkligheten? Är det inte lite samma dilemma där, eller hur "vet" tåget att det är dags att börja/sluta luta och hur mycket? (Eller gör lokföraren detta manuellt?? )

Skulle det inte kunna gå att luta lite mindre inuti, så man "simulerar lutningen", så att säga?
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009