![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Ang plogar så tycket jag personligen att dom kan vara lite "skitiga" oavsett om loket ser rent ut eller inte, för det krävs inte mycket för att dom ska bli smutsiga.
Här är ett exempel på två Da lok som är relativt rena men med plogar som man inte kan avgöra om dom är röda eller gråa ![]() http://i50.tinypic.com/2113p55.jpg Dessutom så kan du tydligt se där att färgskillnaden på lok och vagnar som du var inne på förut, att det även existerar i verkligheten. Dessutom så ger det lite liv i det hela tycker jag. ![]() Otroligt snyggt jobb med dessa texturer! Och fortsätt kämpa på! Med det så lägger jag nog ner det Da projekt jag höll på med för dom är inget emot dina. ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Rely skicka dina så lägger jag till dem med
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det går att fixa i config genom att tilldela en texture till varje plog. Då får plogarna den textur man väljer i propertytutan. Skall göra det på Da STL och visa här, så kan du sen göra det på alla lok.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
så här många har det blivit hittills med olika patina så ska se om rely vill skicka sina så kan de komma med också
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Korvtiger har gjort en manual hur man hanterar texture-replacement på STL-material. På sid 4 beskrivs den teknik jag använt för Da STL.(bifogas). Tilläggen i Da config.txt är följande: norrlandsplog_0 { mesh "sj_da_body/norrlandsplog.im" auto-create 0 att "a.groundzero" att-parent "default" effects { textures_dl { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } norrlandsplog_1 { mesh "sj_da_body/norrlandsplog.im" auto-create 0 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" effects { textures_dr { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } plogar_0 { mesh "sj_da_body/plog.im" auto-create 0 att "a.groundzero" att-parent "default" effects { textures_dt { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } plogar_1 { mesh "sj_da_body/plog.im" auto-create 0 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" effects { textures_e1 { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } gallerplog_0 { mesh "sj_da_body/gallerplog.im" auto-create 0 att "a.groundzero" att-parent "default" effects { textures_ga { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } gallerplog_1 { mesh "sj_da_body/gallerplog.im" auto-create 0 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" effects { textures_gb { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } a_brygga { mesh "sj_da_body/brygga.im" anim "sj_da_body/brygga.kin" auto-create 1 att "a.groundzero" att-parent "default" effects { textures_ba { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } b_brygga { mesh "sj_da_body/brygga.im" anim "sj_da_body/brygga.kin" auto-create 1 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" effects { textures_bb { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } . . . . . a_torkare_0 { mesh "sj_da_body/torkare.im" anim "sj_da_body/torkare.kin" auto-create 1 att "a.groundzero" att-parent "default" animation-loop-speed 0 effects { textures_e2 { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } b_torkare_0 { mesh "sj_da_body/torkare.im" anim "sj_da_body/torkare.kin" auto-create 1 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" animation-loop-speed 0 effects { textures_e3 { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } }
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
tackar skall testa detta
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Så var det Sj F som fick 10 st i varierande färg ton och patina och återigen så hade Bengan mycket användbart material att bygga på
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ser ju bra ut, ser att du varierat taknyansen också !?
Bifogar en bild på hur plogarna brukade se ut efter en tids körning: EDIT: Jag vill absolut inte komma med några pekpinnar till Rac, men mitt umgänge med GIMP (som jag inte kunde när loken byggdes) har lärt mig ett och annat. De sista 2 bilderna visar hur jag lagt på en bilinjär 50% transparent fyllning från gråbrunt till plogrött, snett nedifrån höger till snett upp åt vänster på plogfältet på en textur. Nåsta bild visar hur det ser ut på loket i Trainz:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2014-12-13 klockan 17:22. |
![]() |
![]() |