Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-29, 19:37   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Okey, då har man alltså inte ändrat i API:t utan bara inte implementerat färdigt funktionerna i game-coren. Men om du inte får kompileringsfel så går det ju bara att strunta i det så länge och köra som vanligt. I värsta fall så kan du väl bara lägga till en if-sats som checkar buildnummret på TANE och disablar de smoke effects som det gäller.

Men har inte TANE massor av nya lok som borde använda dessa (eller liknande) funktioner?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-07-30, 19:09   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Problem är också att ångloks ljudet blir dåligt till följd av problem med SetPFXxxxx() metoderna. Jag synkar ju ljud
och rök, dvs. även ljudfilerna till ångloket styrs från scriptet. Detta sammantaget ger en väldigt konstig syn/ljud upplevelse när man testar ut.
Dessutom fungerar "ställa av" funktionen dåligt, bl.a. så går ångvisslan igång när jag släcker ner ångloket, så jag förmodar
det finns fler problem i även andra N3v script metoder.

Andra personer som har samma rök problem som jag med sina ånglok är bl.a. rpearson och faktiskt Zec Murphy på N3v!

Jag har kollat in fungerande ånglok i N3v och funnit ut att smoke containers i config filen styr röken och ljudet tas
om hand internt av N3v kärnan. Script filerna är simpla, i princip innehåller de ingenting.

Vad gäller användarnas API dvs.till oss utvecklare så har jag gjort vissa undersökningar och konstaterat att de verkar vara oförändrade.
Jämfört vissa script bibliotek mellan TS12 och N3v. Jag får ju dessutom inga fel när jag kompilerar scriptet.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-30, 21:35   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jo det är nog scriptsystemet som är eftersatt i TANE, det mesta annat fungerar utmärkt. Jag misstänker att det kommer en del fixar i nästa patch, eller näst-nästa OSV:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 22:54   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Warnings ...

... to be ignored (som man inte behöver bry sig om).

Fel version får man alltid på content <3.5. Inget att bry sig om.

>500 polys är inte så mycket att bry sig om heller om det inte är content med över 2000 polys som då rekomenderas att LODDA!

De övriga felen är inte heller kritiska !

Så visst fungerar TANE så när som på script-systemet !

Edit: Bahnhof Dettingen är på syvt 5000 polys och borde klart LODDAS, det är bara en fråga om ORK
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TANE_warnings.jpg (132.7 KB, 185 visningar)
Filtyp: jpg TANE_errors2.jpg (119.3 KB, 185 visningar)
Filtyp: jpg TANE_errors3.jpg (131.4 KB, 185 visningar)
Filtyp: jpg Poly_Dettingen.jpg (266.5 KB, 184 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-08-01 klockan 09:15. Anledning: poly calls
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-03, 23:12   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard BJ Gbg ...

.. på test i T:ANE.
Skuggorna gör mycket och nightfärgerna är väl OK, men min vackra nightmesh visas inte. Anten i bakgrunden fungerar det på? Kan bero på att min nightmesh är uppbyggd med interiors i.st.f. bara nightwindows? (några dagars hufvudbry framöver.)
1:a bilden från TS2010 de övriga från T:ANE:

För övrigt tycker jag att T:ANE blev riktigt bra!! (jag är ju världbekant gnällspik så det var väl i alla fall ett positivt uttalande???)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20150803_0000.jpg (201.5 KB, 166 visningar)
Filtyp: jpg bjgbg1.jpg (71.4 KB, 166 visningar)
Filtyp: jpg bjgbg2.jpg (83.2 KB, 165 visningar)
Filtyp: jpg bjgbg3.jpg (44.6 KB, 164 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 15:22   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard nightmesh och screenshots ...

När det gäller nightmesh så duger inte längre med inneväggarna eftersom den nya grafikmotorn inte ljusar upp dom, så det syns inget ut genom fönstrena. Däremot fungerar det med en transparent gulfärgad mesh utanpå fönster och dörrar.
Screenshotfunktionen är ju borttagen eller rättare sagt ersatt med en där dom hamnar på nån MyTrainz - sida. Jag kör med ett vanligt captureprogram (Hardcopy) för att ta shots, rekomenderas, eftersom man kan välja vad man vill fånga.

Skall kola lite på de nya reflekterande vattenytorna i morgon.

Bild på BJ Gbg i nattskjorta:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TANE.jpg (59.8 KB, 154 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 21:37   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Angry Reflekterande vattenytor??????

Har jag inte lyckats få fram. Nån som vet hur man gör??????????????
Såg nån snygg video på detta men hittar den inte igen,
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-05, 07:38   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Screenshotfunktionen är ju borttagen eller rättare sagt ersatt med en där dom hamnar på nån MyTrainz - sida.
Inte riktigt (se bild).
Om man inte ändrar något vid installationen, så hamnar vissa filer som TANE sparar i mappen "AppData".
Man kan behöva välja att visa dolda syststemfiler för att hitta mappen ifråga.

Vattnet har jag inte hunnit till än, men misstänker att man får labba med "Edit enviroment" och inställning av skuggorna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled 2.jpg (101.2 KB, 140 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009