Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-11, 10:06   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Vad händer om du sätter Straighten track(heter knappen så???) på spåret? Då brukar växlarna normalt bli bättre =)
Nej, straighten track gör det ännu värre, men om man sätter in vertex nära hjärtstycket och justerar in dom går det att få även korta växlar snygga (bild1).

Sen har jag förändrat geometrin på tungorna så att de nu är 6.75 m långa (mesh-length) och den böjliga delen 6.0 m (blade-taper-length) (bild2).

Även Korvtigers älskade moträl har äntligen fått rätt stuk! (bild 3 och 4):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-11 092331.jpg (294.3 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-11 092500.jpg (286.3 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-11 092542.jpg (271.6 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-11 092634.jpg (234.6 KB, 78 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 10:46   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard I framtiden ...

... har jag för avsikt att bygga dessa varianter (utöver de tre huvudspårsvarianter jag jobbar med nu):

1. 1435mm sidospår med lägre rälsvikt, större slipersavstånd, kortare slipers.
2. 891mm spår med 20-30? kg/m
3. 600mm spår med <20 kg/m

För att kunna göra det behöver jag lite info:

A vilken rälsprofil är lämplig för resp. spår?
B Banvallens krönbredd?
C Slipers, dimenstioner?

Samtliga blir med 4 spik per sliper!

Bifoger en bild på tillgängliga rälsprofiler:

Tack på förhand!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rälsprofiler.jpg (73.9 KB, 76 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 13:43   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ekv: Mina spårspärrar går inte att flytta i sid- eller höjdled, de är vanliga växelomläggare!
Men detta som du nämner borde inte vara något problem, för så länge som du ser sliprarna på spåret så ska du se växelomläggaren, den står ju på två långa slipers som sticker ut på sidan! Dock så är ju STW/Lans växelklot väldigt långt ned jämfört med spåret och borde höjas så att de långa sliprarna under klotet kommer i jämnhöjd med sliprarna i spåret. Problemet är att Trainz använder r.ö.k. som referenspunkt, vilket innebär att olika rälsvikter (= olika höjd på rälerna) kommer att innebära att växelklotet hamnar olika högt jämfört med spårets sliprar med några millimeters skillnad. Men jag tror inte att det gör en så stor skillnad.

Lan:
891mm: Har kollat runt och det verkar ganska standard att man har lagt ut räls med en vikt på 15kg/m under sent 1800-tal till 1910-tal. Därefter har banor byggts med och gamla banor bytts till rälsvikt på 17.2 eller 24.8kg/m, den senare verkar vanligare. De flesta banor verkar ha slutat sina dagar med 24.8kg/m räls.

600mm: Har bara hittat två siffror, den ena är 9kg/m för en bana byggd på 1880-talet och den andra är 15kg/m för en bana byggd på 1900-talet.

Banvallar:
http://www.gmjs.se/standard/JB02-01.pdf
Slipers:
http://www.gmjs.se/standard/JB01-02.pdf
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 14:04   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag kan kanske kolla "mina" växelomläggare och ev. höja upp dom till sliperöverkant.

Vad gäller spåren så hittade jag vad jag behövde för krönbredder och sliperslängder på GMJS PDF. Slipersbreddarna för smalspåren är jag osäker på.

Sen tror jag 32,7 kg/m och 77 cm sliperavstånd blir bra för 1435 sidospår !?

till 891 blir nog 25 kg/m och 77 cm lagom !?

och 600 15 kg/m och 63 cm !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 19:36   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Växelomläggarna ...

...har jag justerat på det sätt som ekv förslår, dessutom passade jag på att texturera om dom och justera skjutstången till tungfästet så de passar till de PT jag håller . Jag uppdaterar denna version 3.3 i DL-tråden, de fungerar i TANE.

EDIT Bilder från TANE med PT:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-11 201546.jpg (268.1 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-11 201605.jpg (268.3 KB, 113 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-11 klockan 21:45. Anledning: TANE-bilder
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 22:46   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Efter ekvs goda idéer ...

... kom jag på att en sammanhängande bangårdsyta borde gå att skapa som ett plan 12x6m som scenery-object som ligger strax under slipers-översida men lite över ballasten. Med lite (1cm) höjdskillnad på kanterna kan det fungera utan flimmer. Skall mappas om så att det stämmer med spårens ballast, men "konceptet" håller nog !? Bra tänkt ekv!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-11 220742.jpg (299.0 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-11 220920.jpg (298.6 KB, 112 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-12, 16:49   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Fortsätter väl min odyssé i PT-spår

dagen har ägnats åt att dels gnida på texturerna, dels snickra på 1435 sidospår och samtidigt förbereda lite för 891 och 600 mm.

bild 1 visar "huvudspåret" ("Hans Holmér") i sina nya kläder med ballast och bangårdsplan (Plane).

bild 2 visar den nya 1435 sidospår med 32,7 Kg/m räler och syllavstånd 77 cm.

bild 3 och 4 visar de 4 rälser jag gjort, RÖK i Traniz ligge ju alltid på 0,3 m och detta innebär att allt annat får anpassas till RUK, slipers, befästningar m.m.

De räler ni ser är noggranna repliker av originalen, på 0,1 mm när ("Korvtigerandan").
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-12 091328.jpg (245.1 KB, 105 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-12 142958.jpg (286.2 KB, 104 visningar)
Filtyp: jpg shot0.jpg (273.9 KB, 105 visningar)
Filtyp: jpg shot1.jpg (92.6 KB, 104 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009