Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-16, 17:59   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Har kikat på STLVehicle.gs i STL Library och där ser allt korrekt ut, teoretiskt ska det fungera så det verkar vara en bugg i TANEs API, närmare bestämt i SetFXTextureReplacement i MeshObject.gs. Har sökt på deras forum, men inte hittat någon med samma problem, men hittade en person som verkar påstå att det fungerar i build 76401 (post #2):
http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?120621

Det är ingen som råkar sitta på en TANE med den builden som kan bekräfta att det fungerar i den versionen? Vilken build kör ni andra på?

Om inte annat så får vi väl lägga upp en fråga på N3V-forumet och se vad de säger.
Jag hade inte gjort någon uppdatering på Tane, det var anledningen till att det strulade för mig med screenshots.

Testet ovan, är gjort i Build 74885. Sen har jag gjort ny test i Build 78660 med samma resultat.

Tane fixade uppdatering automatiskt till mig och då såg jag bara dessa steg.

Från Build 74885 to 75971 to 76536 to 78660

Men jag bevakade inte hela uppdateringen, så jag vet inte om Build 76401 var med på ett hörn.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 18:32   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard FulPatch av Texgroups ...

... kan man göra som jag gjorde med G AF.

Kopierade g.tga och g.texture.txt från vagnen till texgroupen.
sen infogade den sist i texturecontainern i config, och repeterade den i stringtable som sista tag. (se bilder),

Detta löser tillfälligt problemet men man får två "Blå-vit" på rad i propertyrutan,
men det stör inte en gammal Göteborgare

Frågan är vad som händer när/om NV3 rättar buggen ?????

Vad säger vår Guru Korvtiger ????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg G AF Texgroup.jpg (177.3 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg G AF Texgroup Config.jpg (176.7 KB, 99 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 19:37   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Då buggen är bekräftad i senaste builden av TANE så föreslår jag att vi gör på detta viset:
Jag postar på TANEs forum om problemet och hör vad de har att säga, om fler upplever det osv. Tror att utvecklarna läser forumet, så de kan säkert svara på om det är en känd bugg som redan står på listan över buggar som de ska fixa.
Beroende på responsen där så skickar jag in en buggrapport till N3V, så får vi hoppas att de har tid att fixa det till nästa patch.

Eftersom jag själv inte har TANE (än) så får ni kanske utföra tester åt mig ifall det ställs frågor på forumet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 21:11   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Fick inget svar på mitt inlägg i Trainz forum över helgen, så jag har skickat en buggrapport till utvecklarna av TANE, så får vi se om de har tid att fixa problemet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-20, 17:37   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Mina hytter FRÅGA ???

Inför TANE-liseringen av mina objektupptäckte jag att de flesta hytter inte fungerade i CAB.mode (skriptfel gör att reglagen är låsta). Jag håller på att titta på detta och har gjort vissa framsteg.

Men nu undrar jag vilka hytter som inte fungerar i TS2010-12 ??? Rapportera snälla !!!

DS Trähytt och Du Stålhytt har jag "patchat" så de fungerar men jag vill göra det med alla som inte funkar!

Sen får loken 2-färgade fönsterglas i TANE med en brun del nederst, det måste också rättas till om det går, nån kanske vet vaffö? - se bild:

EDIT:
Det var alpha-texturens bakgrundsfärger som var fel
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-20 171040.jpg (289.4 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-20 173907.jpg (286.5 KB, 67 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-20 klockan 18:08.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 20:18   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag och Lennart har lyckats få kontakt med folk som har tillgång till en inre del av N3Vs TANE-forum, där man kan ta kontakt med utvecklarna direkt. Men de har bett om ett exempel på problemet, så jag har fixat en test-låda och skulle bara vilja att någon testar att den har samma fel i TANE som mina vagnar.

Den har tre texturer med siffror på, 1:Röd, 2:Lila, och 3:Grön. Den röda skall alltså bara dyka upp när man sätter ut ett objekt och den röda texturen slumpas fram, annars när man väljer textur i property-panelen så skall man bara kunna växla mellan Lila och Grön (och den gröna bör visas även när det står att den röda texturen skall visas i property-panelen). Stämmer detta i TANE ni som har och kan testa?
Bifogade filer
Filtyp: cdp tane_texture_replacement_bug_box.cdp (9.9 KB, 50 visningar)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 21:34   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag och Lennart har lyckats få kontakt med folk som har tillgång till en inre del av N3Vs TANE-forum, där man kan ta kontakt med utvecklarna direkt. Men de har bett om ett exempel på problemet, så jag har fixat en test-låda och skulle bara vilja att någon testar att den har samma fel i TANE som mina vagnar.

Den har tre texturer med siffror på, 1:Röd, 2:Lila, och 3:Grön. Den röda skall alltså bara dyka upp när man sätter ut ett objekt och den röda texturen slumpas fram, annars när man väljer textur i property-panelen så skall man bara kunna växla mellan Lila och Grön (och den gröna bör visas även när det står att den röda texturen skall visas i property-panelen). Stämmer detta i TANE ni som har och kan testa?
Det blir precis som med vagnarna för mig i.a.f.

Satte först ut 20st och dom slumpades fram som på första bilden.

Sen satte jag ut flera stycken och det var först vid fjärde försöket, som jag fick fram den röda. Tog bort dom andra tre.

Sen körde jag via ? fram mellan textur-valen och fick dessa resultat.

Ni kan samtidigt passa på och nämna för era kontakter. Att det inte går att köra Print Scrn när Properties-rutan är uppe. Bilderna hamnar inte i Screenshotsmappen då. Så jag fick ta en bild i taget och klista in i Paint Shop Pro 9. När jag stängde rutan, så gick det bra att ta screenshots igen. Så första och sista bilden är hämtade ur Screenshotsmappen och dom andra är inklistrade i Paint Shop Pro 9.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-22 202155.jpg (45.2 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg Image1.jpg (185.8 KB, 75 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (187.3 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg Image3.jpg (186.8 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg Image4.jpg (186.2 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg Image5.jpg (187.4 KB, 75 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-22 203631.jpg (97.8 KB, 73 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-31, 19:06   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag och Lennart har lyckats få kontakt med folk som har tillgång till en inre del av N3Vs TANE-forum, där man kan ta kontakt med utvecklarna direkt. Men de har bett om ett exempel på problemet, så jag har fixat en test-låda och skulle bara vilja att någon testar att den har samma fel i TANE som mina vagnar.

Den har tre texturer med siffror på, 1:Röd, 2:Lila, och 3:Grön. Den röda skall alltså bara dyka upp när man sätter ut ett objekt och den röda texturen slumpas fram, annars när man väljer textur i property-panelen så skall man bara kunna växla mellan Lila och Grön (och den gröna bör visas även när det står att den röda texturen skall visas i property-panelen). Stämmer detta i TANE ni som har och kan testa?
Tror ni, att era kontakter även kan ta upp dom inbyggda portalerna i Tane och få dom att fungera ordentligt tillsammans med texturegrupperna.

För det är samma problem i Tane, som det är i TS2010.

En texture in i portalen och sedan när vagnsetet kommer tillbaks, så har vagnarna fått nya texturer.

Själv skulle jag vilja, att samma vagn som går ut, återvänder med samma texture.

Bildexemplet från Tane, där får vi fortfarande glömma bort första vagnen (vit 1), då det är första texturen från själva vagnen och just det problemet som dom håller på att lösa. Men det vore ju kul, om dom även kunde lösa problemet med portalerna och texturegrupp, som vi har haft sen TS2010 och troligare ännu tidigare.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0002.jpg (274.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0003.jpg (283.9 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0004.jpg (283.4 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0005.jpg (252.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 174146.jpg (217.3 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 181403.jpg (268.4 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 181546.jpg (266.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 181623.jpg (258.2 KB, 141 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-28, 22:43   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Fick inget svar på mitt inlägg i Trainz forum över helgen, så jag har skickat en buggrapport till utvecklarna av TANE, så får vi se om de har tid att fixa problemet.
Texture replacement problemet verkat löst i senaste Test-builden http://forums.auran.com/trainz/showt...70#post1453370
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-28, 23:14   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Lan: hur menar du att det ser ut i TANE? Hade de inte lagt till någon collision-detection för att urspårningar skulle bete sig mer realistiskt, eller var det bara ett stretch goal i Kickstarterkampanjen?

Ekan: Tack för länken, hade inte sett den posten! Är det någon som laddat ned denna build och kontrollerat att det faktiskt är åtgärdat?
Edit: Det verkar vara en intern build som de pratar om, så ni får nog vänta på nästa service pack.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2015-10-28 klockan 23:20.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-29, 08:14   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag hittar inget sätt att fixa detta, själva urspårningen går att göra realistisk, men i slutänden buntas hela tåget ihop med lok och alla vagnar på ett ställe - 3 bilder på hela förloppet, sista bild är nära slutläget.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (258.3 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (250.1 KB, 46 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (245.5 KB, 46 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-29, 08:18   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Texture replacement problemet verkat löst i senaste Test-builden http://forums.auran.com/trainz/showt...70#post1453370
Är någon här med i Trainz Dev Teamet????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-29, 09:23   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Semaforerna...

... i TANE:

Jag satte build 3.7 på Sveolovs signalskriptbibliotek, rättade några trivialfel och det hela slutade med 2 felmeddelanden (se bild).

Vet inte om detta kan hjälpa Svenolov ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (105.3 KB, 43 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009