Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-20, 17:37   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Mina hytter FRÅGA ???

Inför TANE-liseringen av mina objektupptäckte jag att de flesta hytter inte fungerade i CAB.mode (skriptfel gör att reglagen är låsta). Jag håller på att titta på detta och har gjort vissa framsteg.

Men nu undrar jag vilka hytter som inte fungerar i TS2010-12 ??? Rapportera snälla !!!

DS Trähytt och Du Stålhytt har jag "patchat" så de fungerar men jag vill göra det med alla som inte funkar!

Sen får loken 2-färgade fönsterglas i TANE med en brun del nederst, det måste också rättas till om det går, nån kanske vet vaffö? - se bild:

EDIT:
Det var alpha-texturens bakgrundsfärger som var fel
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-20 171040.jpg (289.4 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-20 173907.jpg (286.5 KB, 67 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-20 klockan 18:08.
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 20:18   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag och Lennart har lyckats få kontakt med folk som har tillgång till en inre del av N3Vs TANE-forum, där man kan ta kontakt med utvecklarna direkt. Men de har bett om ett exempel på problemet, så jag har fixat en test-låda och skulle bara vilja att någon testar att den har samma fel i TANE som mina vagnar.

Den har tre texturer med siffror på, 1:Röd, 2:Lila, och 3:Grön. Den röda skall alltså bara dyka upp när man sätter ut ett objekt och den röda texturen slumpas fram, annars när man väljer textur i property-panelen så skall man bara kunna växla mellan Lila och Grön (och den gröna bör visas även när det står att den röda texturen skall visas i property-panelen). Stämmer detta i TANE ni som har och kan testa?
Bifogade filer
Filtyp: cdp tane_texture_replacement_bug_box.cdp (9.9 KB, 50 visningar)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 21:34   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag och Lennart har lyckats få kontakt med folk som har tillgång till en inre del av N3Vs TANE-forum, där man kan ta kontakt med utvecklarna direkt. Men de har bett om ett exempel på problemet, så jag har fixat en test-låda och skulle bara vilja att någon testar att den har samma fel i TANE som mina vagnar.

Den har tre texturer med siffror på, 1:Röd, 2:Lila, och 3:Grön. Den röda skall alltså bara dyka upp när man sätter ut ett objekt och den röda texturen slumpas fram, annars när man väljer textur i property-panelen så skall man bara kunna växla mellan Lila och Grön (och den gröna bör visas även när det står att den röda texturen skall visas i property-panelen). Stämmer detta i TANE ni som har och kan testa?
Det blir precis som med vagnarna för mig i.a.f.

Satte först ut 20st och dom slumpades fram som på första bilden.

Sen satte jag ut flera stycken och det var först vid fjärde försöket, som jag fick fram den röda. Tog bort dom andra tre.

Sen körde jag via ? fram mellan textur-valen och fick dessa resultat.

Ni kan samtidigt passa på och nämna för era kontakter. Att det inte går att köra Print Scrn när Properties-rutan är uppe. Bilderna hamnar inte i Screenshotsmappen då. Så jag fick ta en bild i taget och klista in i Paint Shop Pro 9. När jag stängde rutan, så gick det bra att ta screenshots igen. Så första och sista bilden är hämtade ur Screenshotsmappen och dom andra är inklistrade i Paint Shop Pro 9.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-22 202155.jpg (45.2 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg Image1.jpg (185.8 KB, 75 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (187.3 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg Image3.jpg (186.8 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg Image4.jpg (186.2 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg Image5.jpg (187.4 KB, 75 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-22 203631.jpg (97.8 KB, 73 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 21:38   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Exakt så fungerar det! Hoppas nu JCitron kan väcka nån programmerare !

Bengans screenshotproblem behöver du inte nämna, för om man trycker PrtScrn med nån popupruta uppe så hamnar bilden direkt i urklipp utan något meddelande!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-22 klockan 21:45.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 21:45   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Exakt så fungerar det! Hoppas nu JCitron kan väcka nån programmerare !
Jepp.

Men dom borde även kolla funktionen med Screenshotsen.

Vet inte om det är samma problem, när andra fönster är öppna än just med Properties-rutan.

Får man något felmeddelande, så vill man ju gärna kunna ta ett Screenshots på det, för att kunna få hjälp.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 22:39   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bengan, du hann nog inte läsa det jag lade till förgående post, screenshotet finns i urklipp!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-22 klockan 22:41.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 00:23   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

En fråga till er med TANE:

Vill minnas att jag läste om någon som sade att de svenska STL-signalerna(/semaforerna) inte gick in, utan att man fick något kompileringsfel, stämmer detta och vilket/vilka fel får man?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-31, 19:06   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag och Lennart har lyckats få kontakt med folk som har tillgång till en inre del av N3Vs TANE-forum, där man kan ta kontakt med utvecklarna direkt. Men de har bett om ett exempel på problemet, så jag har fixat en test-låda och skulle bara vilja att någon testar att den har samma fel i TANE som mina vagnar.

Den har tre texturer med siffror på, 1:Röd, 2:Lila, och 3:Grön. Den röda skall alltså bara dyka upp när man sätter ut ett objekt och den röda texturen slumpas fram, annars när man väljer textur i property-panelen så skall man bara kunna växla mellan Lila och Grön (och den gröna bör visas även när det står att den röda texturen skall visas i property-panelen). Stämmer detta i TANE ni som har och kan testa?
Tror ni, att era kontakter även kan ta upp dom inbyggda portalerna i Tane och få dom att fungera ordentligt tillsammans med texturegrupperna.

För det är samma problem i Tane, som det är i TS2010.

En texture in i portalen och sedan när vagnsetet kommer tillbaks, så har vagnarna fått nya texturer.

Själv skulle jag vilja, att samma vagn som går ut, återvänder med samma texture.

Bildexemplet från Tane, där får vi fortfarande glömma bort första vagnen (vit 1), då det är första texturen från själva vagnen och just det problemet som dom håller på att lösa. Men det vore ju kul, om dom även kunde lösa problemet med portalerna och texturegrupp, som vi har haft sen TS2010 och troligare ännu tidigare.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0002.jpg (274.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0003.jpg (283.9 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0004.jpg (283.4 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0005.jpg (252.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 174146.jpg (217.3 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 181403.jpg (268.4 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 181546.jpg (266.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 181623.jpg (258.2 KB, 141 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-31, 19:45   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Du har ju utmärkta testobjekt här, varför inte posta själv !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-31, 19:57   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Du har ju utmärkta testobjekt här, varför inte posta själv !?
Min engelska är helt bedrövlig. Så det är tveksamt om jag kan förklara, så att dom förstår.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-31, 20:28   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Försök, aussies förstår det mesta, dina testobjekt förklarar ju det mesta!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-01, 14:12   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Om du vill kan du väl skriva på svenska så kan jag eller nån annan säkert översätta till engelska, så du kan posta i Trainz forum.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009