Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-05, 22:43   #1
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Tack igen. Köpte ny dator i samband med att jag skaffade TS2010 med särskilt syfte att den skulle klara spel av typen Trainz. Möjligen behövs en ny igen, men avvaktar nog något. Men om medlemmar som ni förespråkar TANE, så behövs nog inga mer referenser. Och kommentaren från Lan "det bästa simulatorvärlden sett hittills" känns oerhört övertygande. Dock kommer jag nog att skaffa en extra hårddisk och kopiera över allt Auran till den, innan TANE installeras. Bara så att allt gammalt finns kvar - hela min uppbyggda fiktiva tågvärld. Men igen, känns skönt att ha sådana här Trainz-kamrater, som inte bara bidrar med en mängd förnämliga Trainz-objekt utan även stöder med goda råd.
torpet besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 11:10   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är klart att ju mer datorkraft man har desto bättre. Min är en ASUS G10 med Intel i5, 12 GB RAM och TANE på SSD-disk. Flyter på med stadiga 42 fraps om man inte plottrar ut för mycket saker. Men den är 1½ år nu och det finns mycket bättre saker idag, Intel i7 processor, 32GB RAM och rejäl SSD går väl på 10 lakan.

Men TANE är värd en investering, så bra är det !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 13:33   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En Schweizare...

...som jag hittade i DLS - RhB Croc A/B/B och genast klonade, då den passar ypperligt på mina 891-spår.
Den är dessutom snyggt byggd (väl polygonstinn) och hsr bra ljud, skriptade koppel och pantografer och körbar hytt (litet obetydligt skriptfel).

Dessutom har jag en gång åkt med efter ett sådant lok (Kleinkrokodil). Byggd 1921 och två finns kvar (Rhb Ge 6/6 nr 414 och 415).

Dessutom har jag målat om det och plockat på bromsslang, gummilister och säkerhetshantag vid övergångsbryggorna.

En länk till lite filmer:

https://www.youtube.com/watch?v=CJhElXK0xbM

Lite bilder på original och bygge:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RhB_Ge_66_I_414_140510.jpg (275.2 KB, 167 visningar)
Filtyp: jpg 2015-11-06 102554.jpg (175.1 KB, 169 visningar)
Filtyp: jpg 2015-11-06 124002.jpg (125.9 KB, 166 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-11-06 klockan 14:00.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 22:24   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard "och nu till nåt helt annat"...

... nämligen "bjornl"s förnämliga DONJ Mallet-lok som TANE accepterade med få justeringar. Man måste ha tålamod med TANEs CM, men den fungerar 100% bara man ger den tid att utföra allt som måste göras

Några shots från jobbet:
De två första bilderna är vad CM meddelar, andra bilden är intressant, Interiorn uppdaterad och Groundplane obsolete. Mycket bra

Sen är ju detta lok ett "Paradexempel" på vad en "Mästarbyggare" kan åstadkomma
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DONJ Mallet.jpg (268.7 KB, 156 visningar)
Filtyp: jpg DONJ Mallet 2.jpg (135.9 KB, 156 visningar)
Filtyp: jpg 2015-11-06 213855.jpg (168.8 KB, 156 visningar)
Filtyp: jpg 2015-11-06 213121.jpg (119.8 KB, 157 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 22:37   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Mästerligt bygge av Björn måste jag säga! Och TANEs grafikmotor ger ännu mer rättvisa åt den, snyggt!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 13:59   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Hjälpledningar och Återledningar ...

... som komplement till STW Kontaktledningar. Dessa är loddade som stitched track, har build 3.3 och fungerar i bade TS2010 och TANE (och förmodligen i TS2012).
Man kan göra replace på de befintliga. Dessa 10 ledningar har STL istället för STW i början, annars samma namn.
Loddningen gör att de är lika snälla mot GPUn som originalen.
Loddningen är satt till lod-distance 1000m, low-detail 500 och high-detail 150 m. Detta betyder att över 1000m bort sätts de inte ut, mellan 500 och 1000m sätts de ut men lod2-meshen finns inte (detta för att GPUn skall sätta ut dom i god tid innan de blir synliga om man kör höghastighetståg). 150-500m bort sätts lod1 (som är en platt mesh) ut och från 0-150m bort sätts lod0 (3d-meshen) ut. dessa värden kan man ändra (skruva ned om man ser dåligt, och upp om man har Argusögon som Korvtiger).

Jag kommer att ladda upp detta som ett paket och vore tacksam om ni synpunkterar här:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20151110_0002.jpg (80.3 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg lan_20151110_0004.jpg (81.1 KB, 175 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 18:26   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Stort tack för sladdarna Lennart .

Nu slipper man förhoppningsvis titta snett på dom gamla, knyckiga (eller vad man ska kalla dom) varianterna.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 10:57   #8
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard Torpet och Tane

Ja du Torpet, även jag har skaffat Tane och är positiv, så du får nog prova. :-)

Var skeptisk till en början men det är verkligen ett stort lyft och stabilare.
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 12:17   #9
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Måste bara fråga om det är jag som missat nåt eller det är ett nytt fel med SP1...

Laddade hem några av STL uppdaterade Grf-vagnar med Bengans texturer men kan inte få dem på spåret pga följande fel:

- VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '0' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '1' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '2' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '1' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '2' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '1' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '2' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '1' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '2' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '1' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '2' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '3' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found.


Är detta nåt nytt problem med SP1 att den kräver en fysisk punkt, vagnarna funkade tydligen med Tane tidigare?
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 18:48   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I den här tråden har det redovisats ett stort antal detaljbilder av de växlar som ingår i TANEs PT-spår, Swe-varianten. Byggherren själv, Lan, ställde vid ett tillfälle frågan om hur mycket en lokförare ser av detaljerna.

Just det; vad ser en lokförare av hur en växel är ställd – och hur bra är Lans TANE Swed Trk i förhållande till TANEs? Jag fixade en enkel test, ni får själva svara på frågan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg LAn 100.jpg (248.9 KB, 191 visningar)
Filtyp: jpg Tane 100.jpg (241.9 KB, 191 visningar)
Filtyp: jpg LAn70.jpg (246.5 KB, 190 visningar)
Filtyp: jpg Tane 70.jpg (240.8 KB, 189 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-28, 18:05   #11
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Jag personligen skulle vilja ha den högsta lod att den täcker typ 50-100m
Alternativt ska näst högsta vara lite mindre avancerad, man ser rätt bra skarvarna (vilket jag tycker är synd)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 17:01   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs down Allt är inte en dans på rosor

... efter att ha byggt i en gammal licens med 3Dmax har den plötsligt upphört och jag har inte råd att uppdatera, så jag blir tvungen att nedgradera till gmax.
Fungerar i princip lika bra men jag saknar Render-möjligheten.

För att återuppta färdigheterna har jag börjat med litt Os, den korta O-vagnen och lyckats skapa ritningen. Jag tar detta som ett "LärpåNytt"-projekt. Hmm.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Os.jpg (75.2 KB, 150 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009