![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Inte nödvändigtvis. Att ha vagnar sist i tåg som inte var kopplade till den genomgående bromsledningen kallas efterkoppling. I 1941 års SäO så står det bland annat att efterkopplingsvagnarnas vikt får uppgå till 90 ton om hastigheten är max 60 km/h eller en efterkopplingsvikt på 60 ton med en maximal hastighet av 70 km/h, med då med begränsningen att hela tågvikten ej får överstiga 90 ton. Hur det var under den handbromsade tiden kan jag dessvärre inte svara på.
Vet inte hur länge man hade kvar denna bestämmelse, men jag har sett någon som tror att man förbjöd efterkoppling under 70-talet.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |