![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... betyder väl att ALLA är med och diskuterar ? Det verkar som det är bara jag som skriver och andra läser. Det är värdefullt om man kommer med synpunkter, det utvecklar !
Jag gör ett försök med en sempafor-typ jag aldrig sett tidigare. Överallt står det att det är en T-semafor men bilden är från Säröbanans station Kullen, som 1911 bytte namn till Kullavik. Jag skall bygga detta stationshus som från början var privatbostad men inlöstes av GSJ, därav står det med gaveln mot spåret. Men som sagt upplysningar om semaforen mottages tacksamt om någon orkar trycka ned några tangenter på tangentbordet ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Detta är en så kallad skivsignal, vilket kan ses som en tidig variant på T-semaforen. Den kan vridas 90-grader så att skivan antingen pekar i spårets riktning, eller tvärs över spåret.
Dessa användes framförallt på stationer utan förbigångsmöjlighet och på lastplatser, särskilt på privatbanor. Signalen stod i läge "kör varsamt" när skivan pekade tvärsöver spåret (alltså som på bilden) och inte sågs av lokförarna, då fick de köra in på trafikplatsen. Om den istället vreds 90 grader så att skivan syntes från lokförarna så betydde detta "stopp". Skillnaderna mellan denna och T-semaforen är ju att T-semaforen oftast kan visa kör med enbart en vinge, åt ett håll och således är två stycken infartssemaforer på en och samma mast. En skivsignal kan inte göra det, utan kan bara visa antingen "kör varsamt" åt båda hållen eller "stopp" åt båda hållen. Detta är givetvis ganska jobbigt på stationer där tågmöten faktiskt förekom. Då valde man antagligen att ta in första tåget med handsignalering medan skivsignalen stod i stopp och sedan det andra tåget med skivsignalen. Jag vet bland annat att man på museijärnvägen Jädraås-Tallås hade detta problem på stationen Pallanite, men att man idag har löst det med att ha två skivsignaler, en vid vardera infartsväxel. Dessa har fått ogiltighetskryss målade på baksidan för att markera att signalen bara gäller ut mot linjen. Huruvida detta är ett eget, modernt påhitt eller har historisk grund låter jag vara osagt. Dessa skivsignaler byttes i de flesta fall ut ganska tidigt på 1900-talet mot T-semforer. Dessa skivsignaler utvecklades senare till skivförsignalen, den gröna runda som finns i mitt signalsäkerhetspaket.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Du är en levande databas när det gäller järnvägar, Korvtiger.
Jag skall nog använda din T-semafor i Kullavik eftersom jag satt tidepoken 1920-1965. Tack för svaret !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... tåg mot Billdal:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
|
![]()
Hej Lan vad snyggt du har byggt !!!!!!!
Hälsningar Kenta978
__________________
K.A |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... att avbilda en gången tid är intressant.
Småkillarna på bilden skulle vid detta laget vara en bit över 110 år. Om natten blir det ljus i stugorna. Allhelgonastämning!? Lok2 pustar ut inför sista etappen mot Särö:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... a´la GSJ under tillblivelse. Modern teknik i build 4.3
Gjort två plankgångar, 75 cm breda med höjd 0,6 m (justerbata), den ena en enkel, den andra med 55 cm trappavsatser på ena sidan. Perrongerna, med stenkant på både sidor och ändtrappor finns 2,3,4 och 6 m bredd. Dessutom en med sluttande sandvall bak ock på ändarna. På bilderna ser ni en del utplacerat i Kullavik:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |