![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
20000 polygoner för själva loket är ingen fara alls! Den värsta av mina teakvagnar ligger på 22000 polys utan boggies om jag inte missminner mig och det gick fint före TANE, även i tiotal på samma bana. Om du vill ha något att jämföra med så ligger lok+ alla attachments (utan tender) på det inbyggda australiensiska ångloket, VR Dd, på ca 60000 trianglar så du har en bit kvar! Om du dessutom LOD:dar detta så är det absolut ingen fara!
![]() Det ser för övrigt mycket snyggt ut, kommer att bli lysande det där! Som sagt, så hojta till om du behöver hjälp med något, eller om du saknar texturer till manometrar. Jag och Lan har en mindre samling med sådana som vi gärna delar med oss av! ![]()
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
|
![]()
När det gäller manometrar och texturer till dessa, så är jag lite fundersam hur manometern till ångbromsen kunde ha sett ut. Någon manometer för tryckluftsbroms fanns det väl inte på Blj.tiden, Den manometer jag använt är den som Ulj har till ångvärmen, men hurvida den kunde vara korrekt till ångbromsen har jag iingen aning om.
Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Har faktiskt aldrig sett någon separat manometer för ångbroms. På lok som har ångbroms och apparater för New York-/Westinghousebroms så har man ju en så kallad dubbelmanometer, med två visare på en tavla där de visar ledning och huvudbehållartryck. Alltså ingen inbyggd ångbromsmanometer. Dessa förekommer ju på vissa lok än idag, ut mitt huvud så har vi TGOJ Y3a 125 (Nora), SJ KA 692 (JvM), SJ R 976 (JvM), SJ W 1229 (JvM) med dubbelmanometer, men inga av dessa har någon extra manometer för ångbroms vad jag sett. Resterande lok som är bevarade idag har ju modernare trippelmanometer och apparater för Knorrbroms. Där har man ju (om de har ångbroms) manometer för det i trippelmanometern som jag pratat om redan.
Tror aldrig man hade någon separat manometer för det tidigare. Det är ju inte jätteintressant ur en säkerhetssynpunkt om hur högt tryck man har i bromscylindern. Trycket är ju effektivt begränsat av trycket i pannan, vilket gör att man aldrig behöver bekymra sig för övertryck. Däremot skulle det ju kanske vara intressant att få veta hur mycket tryck det är för att veta hur mycket bromskraft som låg an mot hjulen. Men det kanske var något som skulle gå på fingertoppskänsla back in the days.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Jag har inte riktigt hängt med i diskussionen, men anledningen till att Thor har separat ångbromsmanometer är för att hon enbart hade ångbroms från början. Först hos lennakatten som hon fick tågbroms med tryckluft. Och ur en historisk synvinkel så bevarade man ångbromsmanometern.
Det är citerat från en vän som var med och hämtade thor på BLJ och sedan jobbade med och körde Thor dom första åren hon gick på ULJ.
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Nu har äntligen Thor fått en animerad slidstyrning. Tack och lov att det finns smarta personer som delat med sig av sitt kunnande. En tråd som korvtiger startat på Aurans forum angående animering av Walschaerts slidstyrning och de exempelfiler som finns på sidan för blender trainz exporter, har varit en ovärderlig hjälp. Lite problem var det ju, i Thors slidstyrning är slidstångens anslutning till försprångsstången omvänd mot den i exemplen. Trodde att det var detta som ställt till det med animationen, men så småningom visade det sig att det i en liten diskret ruta skulle stå 2 istället för 0
![]() Intressant information Rely kom med vad gäller ångbromsmanometer på BLJ-tiden. Har förgäves försökt att se hur det såg ut i hytten på Thor i DVD´n från BLJ inför nedläggningen. Tyvärr lyckas man konsekvent undvika att filma mot manometrarna. Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Kul att någon fick nytta av svaret på min fråga, än har man ju inte själv lyckats skaffa sig tillräckligt med tid att sno ihop ett helt ånglok. Försökte ju en gång i tiden med TGOJ Y3a 125, men den snuvade Lan mig på.
![]() Du har helt rätt i att rotationspunkten är lite inkorrekt på det sättet man animerar på och fuskar. Men som du säker så märks detta i princip inte av. Särskilt inte om man låser slidstångens rörelse i Z-led. Jag tror inte det är värt besväret att klura ut hur man ska göra för att få allt att rotera runt slidstångens fäste istället. Känns som att man skulle få något svårt problem med två IK-kedjor som måste sitta ihop i infästningen till slidstången på något vänster. Skulle vara spännande att se en bild på denna ångbromsmanometer, någon sådan har jag heller aldrig stött på!
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Har börjat ta itu med lokbyggandet igen, tyvärr har jag inte haft tid att ägna mig åt Trainz de senaste 2 månaderna. Några detaljer kvarstår som jag inte riktigt fått kläm på vad det är/fungerar. Hoppas ångloksexperterna här på forumet kan vara till hjälp.
Det första är vad jag förstår Damparna ( eller en Damp, om det nu heter så ) , bilden från hytten. Sen på utsidan vid sidan av fyren går en hävstång som verkar vara förbunden med asklådan. Jag har svårt att få ihop hur det hela fungerar ihop, om dom nu är förbundna med varann ( i och för sig en akademisk fråga, skall ju inte animeras förutom ”dampen i hytten” ). bilden blev korrupt, skickar i ett nytt svar Det andra är två reglage som sitter på varsin sida om koluttaget, som jag inte har en aning om vad dom har för funktion. tender.jpg När detta är klart blir det till att ta itu med configuration, attatchmetpoints och animering av reglage och manometrar i hytten. Gruvar mig lite, har studerat flera lok i ”Mesh Viewer” och lösningarna förefaller vara ganska olika. Hoppas man kan få återkomma med frågor när det börjar trassla till sig. Hälsningar Åke Senast redigerad av tanigardi den 2017-05-15 klockan 11:44. Anledning: Korrupt bild |
![]() |
![]() |